Arbetet med att få unga kvinnor att stanna kvar inom idrotten - En kvalitativ fallstudie av en fotbollsförening ur ett genusperspektiv
Abstract
Fotboll är Sveriges största idrott med flest utövare bland tjejer och killar. Vid fotbollens uppstart i Sverige fick endast herrar spela men trots att damfotbollen funnits i snart 100 år och nästan har lika många kvinnliga som manliga utövare är fotboll en idrott där mannen fortfarande är norm. Det råder stora skillnader i prioritet och lön mellan manliga och kvinnliga fotbollsspelare men trots skillnaderna väljer flickor fotboll som idrott före övriga idrotter. Däremot har föreningsidrottande bland unga oavsett idrott minskat de senaste åren. Syftet med studien är att, utifrån ett genusperspektiv, belysa varför unga kvinnor väljer att stanna kvar i sin fotbollsförening och belysa hur ledare samt styrelse aktivt arbetar för att behålla dem i fotbollsföreningen. Studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod med en fallstudie som forskningsdesign. Datainsamlingen genomfördes med fokusgruppsintervjuer och djupintervjuer. Studien har, förutom ett genusperspektiv, även ett salutogent perspektiv för att undersöka vad det är som får unga kvinnor att fortsätta spela fotboll efter tonåren. Som analysverktyg används känsla av sammanhang för tolkning av resultatet och för att skapa en djupare förståelse för unga kvinnors deltagande i fotbollsföreningen. I resultatet framkommer 5 kategorier som står för viktiga faktorer i arbetet med att behålla unga kvinnor i föreningen; glädje och gemenskap, jämställdhet, delaktighet och en tillåtande atmosfär, föreningens policy och arbetssätt för att motivera spelarna samt tränarens betydelse. Det viktigaste för att behålla unga kvinnor i en fotbollsförening är glädje och gemenskap samt att föreningen arbetar mot en jämställd förening samt att spelarna upplever föreningen jämställd.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Karlsen, Nathalie
Lindberg, Ida
Keywords
Fotboll
Unga kvinnor
Jämställdhet
Salutogenes
Series/Report no.
VT15-20
Language
swe