• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Friluftsliv på en timme - En aktionsforskningsstudie om friluftsliv i gymnasieskolan

Abstract
Friluftsliv är en del av ämnet Idrott och hälsa som många lärare upplever som problematisk. Enligt forskaren Erik Backman är det ett flertal faktorer som hindrar och kontrollerar undervisningen, däribland tid, utrustning, ekonomiska resurser, närhet till naturen, risker och samarbete med andra lärare. Dessa går också att placera in i ramfaktorteorin som konstitutionella-, organisatoriska- och fysiska ramar. Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för friluftslivsundervisningen på en gymnasieskola och därefter förändra den genom utvecklandet och genomförandet av en undervisningsidé. På detta sätt vill vi ta reda på om ovan nämnda faktorer går att göra mindre begränsande. Studien är ett aktionsforskningsprojekt där vi tillsammans med en lärare i Idrott och hälsa har arbetat fram en idé baserad på fyra grundpelare: aktuell forskning, kursplanen för Idrott och hälsa 1, läromedel, samt lärarens förslag. Den sistnämnda delen har vi fått fram med hjälp av två intervjuer och lektionerna har sedan observerats. Resultatet visar att faktorn tid går att påverka genom god planering och fokus på friluftsliv som bedrivs i närmiljön istället för i ett naturområde som ligger långt bort. Samarbete med andra lärare är i vissa moment nödvändigt vilket indikerar att ämnesöverskridande arbeten kan vara en lösning. När det gäller utrustning är det en ekonomisk fråga och som lärare får man försöka tänka utanför ramen och bedriva ett mer genuint friluftsliv. Elevernas olika förkunskaper gör att läraren måste anpassa undervisningen efter förutsättningar och intresse. Slutligen visar resultatet att en gemensam faktor är hur skolan och staten ser på ämnet och vilka resurser som ges. Denna faktor är svår att påverka.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40088
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_40088_1.pdf (5.411Mb)
Date
2015-08-10
Author
Dabolins, Sanna
Lidskog, Oscar
Keywords
aktionsforskning
friluftsliv
friluftslivsundervisning
idrott och hälsa
ramfaktorteori
Series/Report no.
VT15-02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV