dc.contributor.author | Paslawska Saleh, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2015-08-10T12:13:17Z | |
dc.date.available | 2015-08-10T12:13:17Z | |
dc.date.issued | 2015-08-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40093 | |
dc.description.abstract | Vad är jämställdhet i hem- och konsumentkunskap? Syftet med litteraturstudien är att ge en översikt av hur jämställdhet och hushållsarbete är kopplat till kön hela vägen från hemmet till skolan och ämnet hem- och konsumentkunskap. Metoden för examensarbetet är litteraturstudie. Det är både en allmän- och systematisk litteraturstudie. I den allmänna litteraturöversikten, vilket är bakgrunden av studien, beskrivs och analyseras ett antal artiklar utan någon tydlig systematik i hur dessa identifierats eller varför de inkluderas. Den andra delen av studien är den systematiska litteraturöversikten, alltså resultatet. Här baseras all data från primärkällor i form av doktors avhandlingar eller rapporter. De viktigaste resultaten är uppdelade i fyra teman: hushållsarbete som kvinnligt ansvarsområde, jämställdhet i hem- och konsumentkunskap, könsmönster- och ordningar kopplat till delaktighet i hem- och konsumentkunskap samt rummets betydelse i hem- och konsumentkunskap. Slutsatsen är att barn under sin uppväxt mycket tidigt, redan i förskoleålder, får lära sig vad som är kvinnligt och manligt. Detta beteende lär sig barnen av samhällets syn på människokroppen, alltså hur män och kvinnor förhåller sig till varandra. Matlagning exempelvis är i dagens samhälle varken kvinnligt eller manligt. Det som bestämmer könet är rummet, eller platsen. I den privata sfären som exempelvis hemmet är matlagning och kök kopplat till kvinnan. Detta leder till hem- och konsumentkunskap som är kvinnligt genusifierat. Alltså tillhör ämnet den privata sfären enligt samhället och anses vara ett kvinnligt attribut. Ett skolämne som dessutom i majoritet har kvinnliga lärare. Rekommenderat för ämnet är värderingsövningar med elever med fokus på jämställdhet och kön. För vidare forskning är ett förslag att utföra observationer av ämnets jämställdhets strävan idag. En annan intressant infallsvinkel skulle kunna vara varför ämnet har fler kvinnliga lärare än manliga. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT15-13 | sv |
dc.subject | Genus | sv |
dc.subject | hem-och konsumentkunskap | sv |
dc.subject | hushållsarbete | sv |
dc.subject | jämställdhet | sv |
dc.subject | klassrummet | sv |
dc.title | Vad är jämställdhet i hem- och konsumentkunskap? - En ständigt stillastående förändring? | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |