Träningen för idrottare med funktionsnedsättningar - En kvalitativ studie ur idrottares synvikel
Abstract
En bra träningsmiljö är självklart viktigt för alla idrottare, men vad som innebär en bra träningsmiljö kan skilja sig sinsemellan idrottare. Trots att idrottare inte alltid önskar samma egenskaper hos sina tränare så finns några generiska egenskaper som sägs vara viktiga för tränare att erhålla på elitnivå enligt tidigare studier. Det finns dock inte någon studie som undersökte vad idrottare med funktionsnedsättning önskar för egenskaper hos sina tränare och hur de arbetar för att främja en bra träningsmiljö. Studiens syfte är att belysa hur idrottare med funktionsnedsättningar upplever träningen, tränare och träningsmiljö samt att ta reda på idrottarnas egna idéer och förslag på hur tränare skulle kunna främja en bra träningsmiljö.
Vi utgick ifrån en kvalitativ forskningssansats med semistrukturerade intervjuer av fem idrottare med fysiska funktionsnedsättningar. Data analyserades och kodades, flera subkategorier formades. Utifrån subkategorierna kunde huvudkategorier utformas. De huvudkategorier som
framkom i intervjuerna var: 1. Anledning till att idrotta 2. Bra träningsmiljö 3. Tränarens egenskaper 4. Tips/råd till tränare. Resultatet visade att anledningar till att idrotta är glädje, motion och utveckling. En bra träningsmiljö är utvecklande, social, kreativ, respekt, kvalitet och seriositet. Tränare skall vara engagerade, anpassningsbara, glädjeskapande, kommunicera och lyssna samt ha stor kunskap om idrott. Idrottarnas råd till tränare för att lyckas skapa en bra träningsmiljö var att försöka hitta styrkor hos varje individ, ha variation i träningen samt ha passion till idrotten.
Slutsatsen som dras av studien är att tränare ska ha passion så att de kan erbjuda variationsrik och glädjefylld träning. De ska vara trygga i sig själva, vara anpassningsbara och ha förmåga att kommunicera och lyssna, för att hjälpa alla individer kan hitta sina styrkor.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Antonson, Helen
Rignell, Fabian
Series/Report no.
VT15-37
Language
swe