Show simple item record

dc.contributor.authorJonsson, Marine
dc.contributor.authorNilsson, Evelina
dc.date.accessioned2015-08-13T08:31:58Z
dc.date.available2015-08-13T08:31:58Z
dc.date.issued2015-08-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40149
dc.description.abstractTitel: Det är innehållet som räknas: En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring. Författare: Marine Jonsson och Evelina Nilsson. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för jour-nalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Termin: Vårterminen 2015 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 47 inklusive bilaga. Antal ord: 11 932 Syfte: Syftet med undersökningen är att analysera hur innehållsmarknadsföring är uppbyggd. Metod: Kvalitativ retorisk analys med inslag av semiotisk teori och medietypologi. Material: Fallstudie av mode- och skönhetsbranschen, med analys av 20 enheter från 18 olika företag. Huvudresultat: Huvudresultatet av studien är att innehållsmarknadsföring försöker efterlikna en befintlig mediegenre, en personlig ton används och innehållet är mål-gruppsanpassat. Syftet med kommunikationen går i enlighet med företagens egenin-tresse att inspirera till köp och skapa en image. För att göra detta använder företagen ethos- och pathosargument som är mer eller mindre dolda. Trots att innehållet liknar olika mediegenrer exempelvis journalistik och syftar till att underhålla, så delar inne-hållet fler egenskaper med reklam och propaganda utifrån Strömbäcks (2009) typologi över medieinnehåll.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC921sv
dc.subjectInnehållsmarknadsföringsv
dc.subjectContent Marketingsv
dc.subjectretoriksv
dc.subjectsemiotiksv
dc.subjectdenotationsv
dc.subjectkon-notationsv
dc.subjectretorisk analyssv
dc.subjectpropagandasv
dc.subjectjournalistiksv
dc.subjectreklamsv
dc.subjectunderhållningsv
dc.titleDet är innehållet som räknas En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record