Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv
Abstract
Titel: Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam
i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv
Författare: Wilhelm Golinski & Matilda Wåger
Uppdragsgivare: Marie Grusell, Göteborgs universitet (JMG)
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),
Göteborgs Universitet.
Termin: Vårterminen 2015
Handledare: Marie Grusell
Antal ord: 19 872
Antal sidor: 60 (exklusive bilagor)
Syfte: Att undersöka medieanvändares inställning till reklam i sociala medier
och om synen på sociala medier som offentliga eller privata påverkar inställningen.
Metod: Kvalitativ studie med respondentintervjuer.
Material: Analysen baseras på elva samtalsintervjuer med medieanvändare i
blandade åldrar i Göteborgsområdet.
Huvudresultat: Resultaten av denna mottagarstudie visar en mer negativ inställning till reklam i sociala medier jämfört med reklam generellt. Inställningarna till reklam varierar något beroende på om personen i fråga ser sociala medier som en privat sfär eller en offentlig sfär där acceptansen ökar ju mer offentligt forumet upplevs. Överlag upplevs de sociala medierna som privata, vilket med studiens teoretiska utgångspunkt förklarar den mer negativa synen på reklamen i sociala medier.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-08-13Author
Golinski, Wilhelm
Wåger, Matilda
Keywords
sociala medier
reklam
kommersiella budskap
offentlighetsteorier
privat sfär
offentlig sfär
cultural studies
uses and gratifications
Series/Report no.
Examensarbete
C932
Language
swe