Trender och transparens En studie av kvinnliga konsumenters inställning till Lindex hållbarhetskommunikation
Abstract
Titel: Trender och transparens
Författare: Mimmi Bladini och Ellen Simonsson
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet
Termin: Vårterminen 2015
Handledare: Malin Sveningsson
Antal ord och sidor: 16 726 ord exkl. källförteckning och bilagor, 60 sidor.
Syfte: Undersöka kvinnliga konsumenters inställning till Lindex hållbarhetskommunikation.
Metod och material: Kvalitativa intervjuer. Sex parintervjuer med 12 kvinnliga
respondenter i åldern 20-40 år från Göteborgsområdet.
Huvudresultat: Studien visar att de kvinnliga konsumenternas inställning till Lindex hållbarhetskommunikation är komplex, då många aspekter spelar in. Studien har påvisat ett antal aspekter som mer centrala för inställningen än andra; synen på hållbart mode, personlig relevans, förtroende, trovärdighet samt kommunikationskanal. Av dessa aspekter har personlig relevans visat sig vara särskilt betydande, då vikten av detta varit återkommande. De kvinnliga konsumenterna anser hållbarhetskommunikation vara något som grundas i Lindex och andra modeföretags egenintresse snarare än ett samhälleligt allmänintresse.
Dock är detta något som accepteras av de kvinnliga konsumenterna, så länge det som grundas i egenintresset i slutänden gynnar allmänintresset.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-08-13Author
Bladini, Mimmi
Simonsson, Ellen
Keywords
Lindex
hållbarhetskommunikation
hållbart mode
etisk konsumtion
attityd
tolkning
Series/Report no.
Examensarbete
C934
Language
swe