• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Behovsstyrd kommunikation. Ett förarbete för Pedagog Göteborg.

Abstract
Syfte: Att skapa underlag för behovsstyrd kommunikation på Pedagog Göteborg. Teori: Teorin tar sin utgångspunkt i forskning kring organisationer och fokuserar därefter på en lärande organisation, lärande inom organisationen och specifikt lärande för pedagoger. Avsnittet avslutas med teori kring organisationskommunikation och content marketing. Metod: Kvalitativa djupintervjuer med tio pedagoger med olika ansvarsområden från sex av Göteborgs stadsdelar samt utbildningsförvaltningen. Resultat: Pedagog Göteborg har möjlighet att uppnå behovsstyrd kommunikation om redaktionen håller sig uppdaterad genom att ingå i olika nätverk samt fokusera på att det är pedagogernas behov som ska styra. De har möjlighet att bemöta respondenternas behov när det gäller att skapa en digital mötesplats där pedagoger inspirerar varandra, en evenemangskalender och behovet av att få reda på vad som händer i form av lokala satsningar eller teman. Om Pedagog Göteborg består av en professionell redaktion så kan de också tillgodose behovet av kontrollerade inlägg som är kopplade till forskning. Av de behov som respondenterna har visat på är tid för reflektion det enda behovet som Pedagog Göteborg inte har möjlighet att tillgodose på egen hand. Ansvaret för att pedagogerna har tid och möjlighet till professionell utveckling och kollegialt lärande ligger på de pedagogiska ledarna. Eftersom Göteborgs Stads utbildning arbetar mot att vara en lärande organisation så uppstår det inte en krock mellan organisationens behov och pedagogernas behov. Genom att Pedagog Göteborg blir en sajt för alla pedagoger i Göteborgs stad kan man använda sajten som ett verktyg för att främja kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte som gynnar verksamhetens mål.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40180
Collections
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
View/Open
gupea_2077_40180_1.pdf (562.5Kb)
Date
2015-08-17
Author
Parkås, Charlotta
Keywords
organisationskommunikation, lärande organisation, organisationslärande
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV