dc.contributor.author | Fabó, Fredrik | |
dc.contributor.author | Larsson, Joakim | |
dc.date.accessioned | 2015-08-20T12:30:56Z | |
dc.date.available | 2015-08-20T12:30:56Z | |
dc.date.issued | 2015-08-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40199 | |
dc.description.abstract | Städer ska växa och det finns ett ökat fokus på hållbarhet samt att staden ska vara en plats för
alla. Medborgarna får mer utrymme i planeringen vilket öppnar för att barn också ska vara
med i planeringen. Barn tillfrågas genom olika metoder, de uttrycker sig och detta analyseras
för att sedan användas. Det finns inte tillräckliga verktyg för att på så bra sätt som möjligt
använda barnens uttryck i planeringen. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka
analyseringen av det barn uttrycker av en plats i stadsplaneringen. För att fylla detta syfte så
är våra frågeställningar följande:
• Hur ser analyseringen av barns uttryck av en plats ut inom stadsplaneringen i
Göteborgs stad?
• Hur påverkas analysen av barns uttryck av en plats när platsens skapandeprocesser
har tydliggjorts i analyseringsarbetet?
Den teori och tidigare forskning som tas upp i denna uppsats koncentrerar sig på hur barn
uttrycker sig om en plats genom mentala kartor, hur platser skapas och hur man ser på rum
och plats.
Denna uppsats är kvalitativ i tillvägagångssättet och bygger på två metoder som används för
att i undersökningen besvara på frågeställningarna. Den ena innefattar att intervjua personer
som arbetar med barn i planeringen. Denna metod är för att svara på den första
frågeställningen. Den andra metoden är att vi genomför en fallstudie där vi samlar in och
analyserar barns uttryck av en plats. Insamlingen sker genom mental karta och promenad
med barnen och analysen i fallstudien görs med en tydlig syn på rummet som då låter oss
svara på vår andra frågeställning.
Resultatet av denna undersökning visar att det finns flera svårigheter med att analysera barns
uttryck. Samtidigt kommer fram att det inte finns tydliga riktlinjer för hur analyseringen ska
gå till. Det övergripande resultatet av fallstudien är att man kan få ökad förståelse om barnen
och platsen när man har tydliggjort platsers skapandeprocesser. En del i den förståelsen är att
man måste se platser som en del i en större helhet och att platser påverkar varandra. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats i kulturgeografi | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2015/14 | sv |
dc.subject | Städer | sv |
dc.subject | hållbarhet | sv |
dc.subject | barn | sv |
dc.subject | stadsplanering | sv |
dc.title | Barn, platsen och uttrycket! -En studie som ökar förståelsen för analys av barns uttryck av den upplevda platsen för användning i stadsplaneringen. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Economy and Society | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle | swe |
dc.type.degree | Student essay | |