Kommunerna utan Facebook. En undersökning om kommuner som inte använder Facebook för externkommunikation
Abstract
Syfte: Genom att undersöka de kommuner som inte har en kommunövergripande Facebooksida syftar denna uppsats till att ta reda på varför de kommuner som inte använder Facebook som ett verktyg för extern kommunikation inte gör det.
Teori: Uppsatsen arbetar fram en teoretisk modell baserad på en undersökning gjord inom offentlig sektor i Sydkorea om anställdas intentioner och tillfredställelse med användning av sociala medier. Modellen utgår från sju faktorer som byggts ut efter svenska förutsättningar samt nyare forskning.
Metod: Utifrån uppsatsens frågeställningar har en nätbaserad frågeundersökning genomförts, där kommunikationsansvariga på de kommuner som inte har en kommunövergripande Facebooksida utgjort respondenterna. Deras svar analyseras utifrån de faktorer och hypoteser som presenteras i teorikapitlet.
Resultat: Den faktor som i störst grad påverkar att kommuner inte använder Facebook för extern kommunikation är brist på resurser följt av utsatthet och juridiska faktorer. Majoriteten av kommuner som inte använder Facebook för extern kommunikation har gjort ett aktivt val att inte göra det. Det som främst skulle behövas för att de kommuner som vill ska kunna använda Facebook är resurser och utbildning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-09-03Author
Edström, John
Keywords
sociala medier, Facebook, kommuner, myndigheter, medborgarkontakt, externkommunikation, kommunikatörer
Language
swe