Sambandet mellan markanvändning och individers val av färdmedel -En studie i området Kvillebäcken i Göteborg
Abstract
Trycket på städer ökar och den stora urbaniseringen är en av orsakerna. För en utveckling av städer i en hållbar riktning krävs nya strategier. Tidigare stadsplanering har fokuserats på förortsbyggande vilket resulterat i en uppdelning av olika funktioner i samhället. Det har i sin tur inneburit ökade fysiska avstånd och ett större bilberoende. Den senaste tidens stadsplanering har fokuserats på att minska bilberoendet, öka tillgängligheten och förbättra miljön i städer. Det sker ofta genom planering med målet att förtäta bebyggelse. Dock bör detta göras i samband med andra omgivningskompletterande åtgärder såsom blandning av funktioner, koncentration kring knutpunkter, hållbar parkeringspolicy och omfördelning av yta i staden. Genom markanvändning kan närhet skapas mellan olika aktiviteter vilket kan leda till förändrade val av färdmedel i en mer miljömässigt hållbar riktning. Många kvantitativa studier har gjorts inom området bebyggelsestruktur och resebeteende. Det är dock även viktigt att genom kvalitativa studier undersöka individers attityder för en bättre förståelse för vilka motiv som finns för val av färdmedel.
Det övergripande syftet med uppsatsen är att studera hur central stadsdelsförtätning, omgivningskompletterande åtgärder samt attityder och beteende relaterar till individers val av färdmedel. Följande forskningsfrågor har formulerats för att uppnå syftet:
Av vilken anledning har respondenterna valt att bosätta sig i den nya stadsdelen Kvillebäcken?
Har respondenternas val av färdmedel i vardagen förändrats i och med flytten till det nya bostadsområdet och i så fall hur och varför?
För att besvara dessa frågor gjordes en enkätstudie i det nya området Kvillebäcken i Göteborg. I en webbenkätundersökning fick respondenter från två kvarter svara på frågor, bland annat om motiv för flytt samt val av färdmedel innan och efter flytt. Resultat och analys visar att det starkaste motivet för flytt till Kvillebäcken är den rådande bostadsbristen i Göteborg, vilket kan påverka var människors bosätter sig och därmed vilka förutsättningar som finns för val av färdmedel. Utöver detta har områdets centrala lokalisering betydelse för både val av bostadsområde och färdmedel. En viss förändring kan ses i val av färdmedel efter flytt. Fler cyklar och går och det finns indikationer på att det är på grund av det centrala läget, de kortare avstånden mellan olika destinationer i vardagen samt andra åtgärder gjorda i och utanför området. En kombination av förtätning och omgivningskompletterande åtgärder kan därför ha effekt på individers val av färdmedel.
Studien visar en övergripande tendens till att det finns ett kausalt samband mellan hur strategier för markanvändning, kompletterande åtgärder och individers egna attityder och beteende påverkar val av färdmedel. Det går sällan att urskilja en ensidig påverkan, människors val av färdmedel är en sammanvägning av olika faktorer som också måste ses i relation till den geografiska kontexten.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-09-03Author
Karlsson, Sara
Wiandt, Sofia
Keywords
Hållbara
transporter
markanvändning
central
stadsdelsförtätning
omgivningskompletterande
åtgärder
resebeteende
tillgänglighet
Kvillebäcken
Göteborg
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi
2015/15
Language
swe