Särskilt stöd – inte lika för alla En enkätundersökning av lågstadierektorers inställning till särskilt stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter på Göteborgs kommunala skolor.
Abstract
Göteborgs rektorer följer inte skollagen
Tre av fyra lågstadierektorer i Göteborg känner inte att de kan erbjuda elever med läsoch
skrivsvårigheter tillräckligt stöd. Det säger en ny undersökning från JMG,
institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.
Trots att skollagen tydligt säger att det är rektorns ansvar att tillhandahålla stöd till de elever
som kräver särskilt stöd upplever cirka 80 procent av lågstadierektorerna i Göteborg att de
inte kan göra det. Detta beror, enligt de svarande i undersökningen, på för lite kunskap och
resurser på skolorna. Matz Nilsson, förbundsordförande Sveriges Skolledarförbund, säger att
det är en allmän uppfattning.
– Rektorerna hamnar i kläm mellan skollagens bestämmelser och huvudmannens förmåga att
tillsätta resurserna. Vi ser att man inte klarar av finansieringen utefter skollagen.
Resultaten i undersökningen baseras på svaren på ett enkätutskick till samtliga kommunala
lågstadierektorer i Göteborg.
Skolkommunalrådet Karin Pleijel (Mp) håller med om bilden undersökningen ger, men
hävdar att en viktig del för att uppnå god kommunikation mellan politiker och skolan är just
systemet med stadsdelsnämnder i Göteborg:
– Det är viktigt att ha en politisk nivå som är nära verkligheten, så som stadsdelsnämnderna
och förvaltningarna ska vara. Sedan finns där brister också, så som olika bedömningar i olika
stadsdelar, men rättvisa handlar ju inte alltid om samma peng till olika elever utan om rätt
stöd till varje elev. Men det blir en utmaning för mig att ta mig an detta ansvar och bygga
förtroende, säger hon.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-09-10Author
Sommerstein, Max
Series/Report no.
Examensarbete
H14-2
Language
swe