dc.description.abstract | Denna studie behandlar den lokala ekonomens komplexa yrkesroll, vilken är förhållandevis eftersatt inom forskningen. Studiens huvudsyfte är att utifrån den teoretiska referensramen identifiera den lokala ekonomens rollkonflikter i budgetarbetet. Detta sker med hjälp av tre perspektiv utifrån 1) roller som traditionell ekonom, analytiker, pedagog och coach 2) roller som väktare, hamstrare, förkämpe och medlare samt 3) de egna expertkunskaperna samt omgivningens krav och förväntningar. I undersökningen används teorier om ekonomens roll, kommunal budget samt rollteori, vilka vävs samman och utgör en analysmodell för att kunna genomföra en kvalitativ riktad innehållsanalys. Studien består av sex intervjuer med verksamhetsekonomer inom Utbildningsförvaltningen och stadsdelsförvaltningar, samtliga inom Göteborgs Stads organisation samt sektor utbildning. Resultatet visar på att det uppstår rollkonflikter mellan framförallt den traditionella ekonomen och pedagogen, i form av eventuella oklarheter i ekonomens roll i budgetarbetet, motsättningar mellan ekonomens personlighet och förväntningar på ekonomrollen samt utifrån förväntningar inom den kommunala organisationen. En annan intressant aspekt är att det kan vara fråga om rollkonflikter även om verksamhetsekonomen själv inte upplever några motsättningar. | sv |