Problemlösning i små grupper: tilldelade rollers betydelse för prestation och tillfredsställelse
Abstract
En experimentell studie om huruvida intellektuell
problemlösning i små grupper påverkas av gruppmedlemmarnas roller.
Huvudhypotesen var att gruppens prestation försämras om
gruppmedlemmarna tilldelas roller med olika ansvarsområden.
Försöksdeltagarna (N = 54) löste ett intellektuellt bokstav-till-sifferproblem i
grupper om tre personer. Ingen skillnad i prestation uppmättes mellan
grupperna där gruppmedlemmarna tilldelats roller och grupperna där
gruppmedlemmarna ej tilldelats roller. Gruppernas prestation korrelerade
däremot positivt med hur väl gruppmedlemmarna kände varandra före
experimentet. Gruppmedlemmarna som ej tilldelats roller var även mer
tillfreds och mer positiva till varandra än de som hade tilldelats roller.
Tillämpningen av dessa resultat är att personerna i en liten grupp behöver
lära känna varandra väl för att tillsammans bli högpresterande och att roller
ej bör användas i små grupper. Även ytterligare hypoteser, slutsatser och
implikationer diskuteras.
Degree
Student essay