• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kundvärdeskapande- Konkurrensförmåga genom transportkvalitativa egenskaper

Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: Utveckling inom handel och globalisering har bidragit till ökad konkurrens för aktörerna på transportmarknaden. Marknadens komplexitet och nya krav på transportleverantörerna har förändrat konkurrenssituationen. Att fokusera på kunden har blivit centralt för att vara konkurrenskraftig. För att möta efterfrågan krävs en kundorienterad strategi. Skapandet av kundvärde kräver identifikation av de egenskaper kunden värdesätter. Frågeställningarna som utgör grund för uppsatsen följer: Vilka kvalitetsegenskaper värderar kunden högt vid val av transportleverantör? Hur kan ökat kundvärde och konkurrensförmåga skapas genom strategiskt agerande? Intresset bakom studien grundar sig i marknadens utveckling, vilken blivit mer kundorienterad. Vidare intressebild ligger i hur kundvärde kan tillämpas i en verksamhets strategi för att uppnå konkurrenskraftig marknadsposition. Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga och analysera hur kundvärde skapas inom transportbranschen, samt hur detta kommer till uttryck inom en verksamhets strategi. Vidare är avsikten att undersöka transportköparnas preferenser och attityder vid val av transportör. Målet är att vidga kunskapen kring kundorientering och marknad för vunnen konkurrensfördel. Metod: För att uppfylla uppsatsens syfte har fallstudie genomförts på transportföretaget NTEX. Transportkvalitativa egenskaper har identifierats genom undersökning i enkätform. Empiri har tillsammans med teori utgjort grund för analys. Slutsats: Utifrån numerisk gradering konstateras godshantering, pålitlighet, tillgänglighet och trygghet vara de viktigaste egenskaperna vid val av transportleverantör. En rangordning av egenskaperna fastställer pålitlighet, transporttid och pris. Vidare kan helhetsperspektiv där både extern och intern miljö tas i beaktande bidra till strategi som uppfyller uttalade och outtalade behov skapa kundvärde. Ett kundvärde som genererar ökad konkurrensförmåga.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40705
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_40705_1.pdf (1.620Mb)
Date
2015-10-02
Author
Franke, Julia
Gustafsson, Moa
Keywords
Kundvärde, strategi, konkurrensförmåga, transportkvalitet, differentiering
Series/Report no.
Logistik
14/15:18
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV