”En död kanin kan inte attrahera någon.” City branding: En fallstudie om Göteborg
Abstract
City branding är ett forskningsområde som har tagit plats på den internationella scenen. I ett
samhälle som blir mer globaliserat är det av yttersta vikt att städer skapar sig ett varumärke
och profilerar sig som annorlunda. Denna uppsats ämnar åt att beskriva city branding utifrån
Göteborg samt vilka aktörer som är med och skapar varumärket Göteborg.
Staden är intressant ur ett governanceperspektiv då brandingarbetet involverar privata samt
offentliga aktörer. Samverkan mellan aktörerna är en faktor som spelar roll i arbetet med city
branding. Emellertid har denna relation förändrats sedan januari år 2015 då det tidigare
semikommunala bolaget Göteborg & Co blev helägt av kommunen. Studien visar på att
Göteborg under en relativt många år har arbetat med destination branding men har under de
senaste åren kommit att få upp ögonen även för city branding. Det vill säga att
marknadsföringen av staden har gått från att främst rikta sig till externa aktörer till att nu rikta
sig till en bredare målgrupp där stadens invånare ska inkluderas. Brandingarbetet bygger i
mångt och mycket på vad som anses vara stadens identitet. Så vad är Göteborgs identitet?
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-10-08Author
Roos, Angelica
Sandström, Jonna
Keywords
City branding
Network governance
fallstudie
Language
swe