Betydelsen av dynamisk kapabilitet vid utveckling av en digital strategi En fallstudie av Nordisk slutkundsmarknad i Sverige
The importance of dynamic capability in developing a digital strategy A case study of the Nordic End User Market in Sweden
Abstract
Dynamisk kapabilitet är en egenskap som blivit att betrakta som alltmer viktig hos
organisationer. Dynamisk kapabilitet bidrar till en starkare förmåga, för organisationer,
att anpassa sig i föränderliga miljöer och dynamiska funktioner bidrar till ökad
effektivisering, konkurrenskraft och flexibilitet. I digitala strategier blir dynamisk
kapabilitet särskilt aktuell, då dynamisk kapabilitet kan verka främjande för den
viktigaste dimensionen i en digital strategi – hastighet. Hastighet avser såväl hastighet i
nätverksbildning och anpassning som hastighet i produktlansering och beslutsfattande.
Denna uppsats fokuserar på att undersöka dynamisk kapabilitet vid framtagandet av en
digital strategi. Vi genomförde en interpretativ studie hos ett svenskt energibolag. I
likhet med hela den nordiska energimarknaden står de inför utmaningen att
implementera
en
digital
strategi
för
att
möta
den
så
kallade
”Nordiska
slutkundkundsmarknaden”.
Denna
strategi
kommer
att
innebära betydande
förändringar i såväl kundkommunikation som i interna processer och
koncerngemensamma beslut. Framförallt förväntas den påverka och utmana
organisationens dynamiska kapabiliteter. De slutsatser som presenteras framhåller att
dynamisk kapabilitet kan anta rollen som hastighetsfrämjande i en digital strategi och
således bidra till ökad framgång i den digitala strategin i sig. Dynamisk kapabilitet kan
även anta rollen som en mekanism för spridning av kunskap, då dynamisk kapabilitet
främjar en organisations nyttjande av egna resurser och således sin egen kunskap.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Dynamic capability is a capacity that has been considered to be increasingly important
in organizations. Dynamic capability contributes to a stronger ability for organizations
to adapt to changing environments and dynamic features contributing to increased
efficiency, competitiveness and flexibility. This thesis focuses on exploring the role
played by dynamic capability in the development of a digital strategy. We conducted a
interpretive study of a Swedish Energy company. As with the entire Nordic energy
market, the organization is facing the challange of implementing a digital strategy to
meet
the
so
called
”Nordic End User Market”. This strategy will involve significant
changes in customer communications, internal processes and corporate decisions. Most
importantly, it is expected to influence and challenge the organization’s
dynamic
capabilities. The conclusions presented emphasizes that dynamic capability can assume
the role of ”speed promoter” of a digital strategy and thus contribute to greater success
in the digital strategy itself. The role of speed promoter includes speed of products
launches, speed of decision making and speed of network formation and adaptation.
Dynamic capability can also assume the role of a mechanism for the dissemination of
knowledge, since dynamic capability promotes an organization’s
use
of
its
own
resources and thus their own knowledge.
View/ Open
Date
2015-10-14Author
Azad, Hessam
Elebring, Malin
Keywords
digital strategi
dynamisk kapabilitet
nordisk slutkundsmarknad
Series/Report no.
2015:023
Language
swe