dc.contributor.author | Wickberg, Alexander | |
dc.contributor.author | Pasic, Anel | |
dc.date.accessioned | 2015-10-22T10:07:46Z | |
dc.date.available | 2015-10-22T10:07:46Z | |
dc.date.issued | 2015-10-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40855 | |
dc.description | The term information management refers to the systematic and responsible
management of information so that the use of information contributes strategically
to the organizational goals and gives individuals the access to make effective use
of such information. The idea underlying information management is that
information is imperative for both organizations and individuals. Despite this,
many organizations fail to capture the essence of information management.
Indeed, recent studies shows that the content and scope of information
management is seemingly diverse and abstract due to its connection to a large
variety of research disciplines and theories. Thus, the need for clarity and more
precise definitions around the elusive term information management is necessary.
This master’s thesis addresses this issue by look into how large and complex
organizations use information to demonstrate the benefits of information
management. The empirical study was conducted using a qualitative approach
through interviews with representatives from two major corporations, as well as
two respondents from two different consulting firms. The result indicates that the
benefits arises from the individual and the organizations ability to create, share
and strategically use the information. This have been summarized in terms of user
benefits and organizational benefits, where the user benefits arises from the
individuals ability to create meaning out of information which will form the basis
for organizational knowledge and future organizational benefits. Given the
importance of information management, the master’s thesis concludes that the
benefits of information management emerges both from an organizational and an
individual level, where the study has contributed to a holistic and comprehensive
view of the benefits of information management. | sv |
dc.description.abstract | Med begreppet information management åsyftas ett systematiskt och långsiktigt
hanterande av organisationers information med målet att bidra med organisatorisk
effektivitet samt tillgodose individers behov av tillgång och nyttjande av
information. Ur denna bakgrund ses information som en nödvändighet, både ur ett
individperspektiv samt ur ett verksamhetsperspektiv. Trots detta misslyckas
många organisationer med att påvisa nyttan med en organisations
informationshantering. Tidigare forskning pekar bland annat på utmaningar med
att definiera innebörden av information management, där området är
mångfacetterad och abstrakt i koppling till näraliggande forskningsområden och
teorier. Detta ger upphov till mer nyanserade definitioner kring information
management som område, samt en förståelse om hur nyttan kan uttryckas.
Utifrån denna bakgrund har följande studie haft som syfte att påvisa
nyttorealiseringen av stora och komplexa organisationers informationshantering.
Den empiriska studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer, där
representanter från två stora organisationer samt två konsultföretag utgjort
studiens respondenter. Resultatet pekar på slutsatsen att nyttan av information
management framträder ur individens och organisationens förmåga att skapa, dela
och strategiskt nyttja information. Detta har i studien uttryckts som användarnytta
och verksamhetsnytta, där användarnyttan uppkommer av individens förmåga att
skapa mening ur information som sedermera utvecklas till organisatorisk kunskap
och som på sikt ger upphov till verksamhetsnytta, i form av bland annat
konkurrensfördelar, monetär nytta samt ökad organisatorisk prestanda. Studien
har därmed bidragit med en holistisk syn på de organisatoriska och kvalitativa
nyttoeffekter som uppstår av en ändamålsenlig informationshantering. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Masteruppsats i informatik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2015:076 | sv |
dc.subject | information management | sv |
dc.subject | nyttorealisering | sv |
dc.subject | knowledge management | sv |
dc.subject | informationsarkitektur | sv |
dc.subject | interoperabilitet | sv |
dc.subject | informationskultur | sv |
dc.subject | IT management | sv |
dc.title | Nyttan av Information Management En kvalitativ undersökning av komplexa organisationers informationshantering | sv |
dc.title.alternative | The Benefits of Information Management A qualitative study of information management in complex organizations | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg/Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Master theses | eng |