Den som inte kan ett annat språk kan sitt eget. En empirisk studie om hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barn i fritidshemmet

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Abstract • Problem, syfte och frågor Studiens syfte med detta arbete är att ta reda på hur fritidspedagoger arbetar med barns flerspråkiga användning på fritidshem. Detta är också huvudfrågan i arbetet. Längre ner i arbetet ”syfte och frågeställningar” har jag riktat in mig och avgränsat mina underfrågor som ni kan se i det stycket. Det jag också vill undersöka är åsikterna hos de pedagoger jag har intervjuat. • Material, metod, teori och analys I min undersökning använder jag mig av semistrukturerad, kvalitativ intervju. Intervjuerna utfördes på två rektorer och på fyra pedagoger på olika skolor/fritidshem. Empirin som blev mitt material, (3 intervjuer) spelades in på band (en blev en muntlig intervju, resterande fick jag som form av en enkät) intervjuerna transkriberades i denna studie och sammanfattades sedan. Utifrån mina fyra teman som står under ”resultatanalys” jämförs intervjusvaren från pedagogerna som jag har intervjuat. Detta arbete styrks genom det sociokulturella perspektivet. Perspektivet behandlar socialt samspel och kommunikation. Men också språkliga socialisationer. • De viktigaste resultaten Detta examenarbete behandlar frågor om hur pedagoger och rektorer arbetar med elevers flerspråkighet på fritidshemmets verksamhet. I denna studie har sex informanter med svenskt ursprung intervjuas. Resultatet av intervjuerna visar att pedagogerna uttrycker. Pedagogerna utrycker att barnen ska prata svenska på fritids. Men ibland tar de också upp att det är bra att barnen kan flera språk t.ex. så att elever kan hjälpa varandra på sitt modersmål.

Description

Keywords

Flerspråkighet, fritidshem, pedagoger, modersmål

Citation