dc.description.abstract | Abstract
Rationella tal har länge varit ett diskussionsämne i den svenska skolan och framför allt om hur
dessa tal och och dess uttrycksformer ska läras ut. De olika representationerna av sådana tal,
bråktal, decimaltal och procent har en stor plats i svenska läroplaner och ses som en viktig
inkörsport till algebran och framtida matematikstudier. Undersökningar visar dock att svenska
elever uppfattar rationella tal som komplicerade och ser ingen användning av kunskaperna
som lärs ut. Detta examensarbete är därför utformat som en litteraturstudie där möjligheten att
knyta ihop undervisningen inom rationella tal i svenska skolan och vardagen undersöks.
Syftet med examensarbetet är främst att utveckla min kunskap om rationella tal som jag
kommer ha användning av när jag själv planerar lektioner. Ett annat syfte är att undersöka hur
synen på rationella tal ser ut samt hur kopplingen mellan vardag och undervisning kan
synliggöras mer.
Genom att ta del av den utvalda litteraturen kan vissa slutsatser dras. Det finns sätt att koppla
undervisningen om bråktal, decimaltal och procent mer till vardagen vilket kan underlätta
förståelsen för eleverna. Lärare kan genom kompetensutveckling i läroplanstolkning bättre
anspassa undervisningen så att eleverna ser en större användning av den till vardagsproblem.
Examensarbetet har givit mig en annan syn på undervisning kring rationella tal. Som lärare
finns det möjligheter att anpassa undervisningen till vardagen, men det gäller att man som
lärare förstår läroplanen. Det finns också mycket historia kring bråktal, decimaltal och procent
som kan vara bra att ta del av innan lektioner planeras. Dessutom är det en fördel att känna till
bråktalens representationsformer så att även eleverna kan ta till sig dessa. | sv |