Show simple item record

dc.contributor.authorOlander, Agneta
dc.contributor.authorJohansson, Andreas
dc.date.accessioned2015-10-29T11:53:46Z
dc.date.available2015-10-29T11:53:46Z
dc.date.issued2015-10-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40981
dc.descriptionThe study highlights strategic management of Enterprise Architecture (EA) through a case study of how companies manage the work with Enterprise Architecture Management (EAM). The research question that has been answered reads: How do companies work with EAM from a strategic perspective?. To answer this question the study has used a qualitative approach where semi-structured interviews were conducted. Moreover, the company in the case study is a global industrial organization, which manufactures trucks amongst other things. It is therefore of interest to study how EAM at a strategic level helps companies to reach their full potential. Furthermore, EAM can be seen as a holistic view that provides the company with a common vocabulary and a strong foundation for decision-making for corporate planning of continous improvement. The results of the study showed that it is vital for executive decision-makers to understand how strategic EAM influences EA and its effects. Additionally, the study shows that a high level of EA maturity leads to positive effects. Companies ensure that they incorporate their EA vision by breaking down the goals and visions into strategies. Moreover, it is also important that the architecture management has a wide authority for its proactive and reactive approaches to EAM. A proactive approach requires a collaboration between strategy and enterprise management. For the most part, it is the strategies that drives EAM because they ensure that business objectives are achieved. The holistic perspective that EA and portfolio management can assist in decision-making and thereby add a significant value and improve the companies prospects for the future.sv
dc.description.abstractStudien belyser området strategisk ledning av Enterprise Architecture (EA) genom en fallstudie kring hur företag leder arbetet med Enterprise Architecture Management (EAM). Frågeställningen som har besvarats lyder: Hur arbetar företag med EAM utifrån ett strategiskt perspektiv?. För att besvara frågeställningen har studien använt sig av en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer har genomfördes. Fallstudiens företag är en global industriell organisation som bland annat tillverkar lastbilar. Det är därmed av intresse att studera hur EAM på strategisk nivå hjälper företag att nå sin fulla potential. EAM kan ses som en holistisk bild som förser företaget med ett gemensamt vokabulär och en stark grund för beslutsfattande för företagens planering av kontinuerliga förbättringar. Resultatet av studien visade att det är vitalt för ledande beslutsfattare att ha förståelse för hur en strategisk EAM påverkar EA och dess effekter. Studien påvisar även att en hög EA mognad leder till positiva effekter. Företag säkerhetsställer att de införlivar EA visionen genom att bryta ner mål och visioner till strategier. Det är även av vikt att arkitekturledningen har stort mandat för sitt proaktiva och reaktiva arbetssätt med EAM. Ett proaktivt arbetssätt ställer krav på ett samarbete mellan strateger och arkitekturledningen. Till störst del är det dock strategierna som driver EAM eftersom de ser till att affärsmålen uppnås. Holistiska perspektiv som EA och portföljhantering kan assistera vid beslutsfattande och därmed tillföra ett stort värde och förbättra företags förutsättningar för framtiden.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersuppsats i informatiksv
dc.relation.ispartofseries2015:081sv
dc.subjectEnterprise Arkitektursv
dc.subjectIT managementsv
dc.subjectledning av Enterprise Arkitektursv
dc.subjectPortföljhanteringsv
dc.subjectstrategisv
dc.subjectstrategisk alignmentsv
dc.subjectstyrning av Enterprise Arkitektursv
dc.titleEnterprise Architecture Management som strategi En kvalitativ fallstudiesv
dc.title.alternativeEnterprise Architecture Management as strategy A qualitative case studysv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg/Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeMaster theseseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record