Folkligt stöd för personliga utsläppsrätter
Abstract
Denna uppsats besvarar frågorna om hur stort är det folkliga stödet för personliga
utsläppsrätter är i Sverige, samt vilka faktorer hos individer som avgör om de stödjer
förslaget eller inte. En jämförelse görs genom att samma frågor ställs om koldioxidskatt.
Personliga utsläppsrätter är en ännu oprövad lösning för att minska individers klimatutsläpp.
Förslaget om går ut på att alla individer får en gratis tilldelning av utsläppsrätter som
används, vid sidan av den vanliga valutan, för att betala för sådant som leder till direkta
utsläpp av koldioxid. Främst rör det sig om resor med bil och flyg samt uppvärmning och
elektricitet till bostaden. De som får utsläppsrätter över kan sälja dem på en marknad.
Tilldelningen minskar från år till år så att de totala utsläppen från individerna minskar.
För att besvara dessa frågor används en statistisk analys – linjär regression – på
datamaterial från opinionsundersökningen Klimatbarometern från 2007. Resultatet visar att
36 % av svenska folket stödjer personliga utsläppsrätter medan 50 % stödjer en höjning av
koldioxidskatten. Dock ställs frågan om detta verkligen är en rimlig och rättvis jämförelse. De
faktorer som visar sig påverka stödet för personliga utsläppsrätter är bland annat rättvisa
och uppfattning om att förslaget skulle vara krångligt. Det skiljer sig mycket från det som
påverkar stöd för en höjd koldioxidskatt – bl a högskoleutbildning och gröna partisympatier –
även om faktorer som förtroende för politiker påverkar stödet för båda miljöåtgärderna. Vissa
av dessa resultat är i linje med teorier om stöd för miljöpolicy medan andra resultat förvånar.
2 Inledning
Det råder ingen tvekan om att utsläppen av klimatgaser i världen måste minskas kraftigt för
att undvika ”svåra, genomgripande och oåterkalleliga effekter för människor och ekosystem”
och att de nuvarande samlade globala klimatinsatserna inte räcker till (IPCC 2014, s 8). En
viktig fråga är: Hur ska detta gå till? Vilken klimatpolicy är bäst? Svaret beror givetvis på
vilka effekter av en klimatpolitisk insats som tas med i beräkningen, och hur dessa olika
effekter vägs mot varandra. Ett svar på frågan gavs av den brittiska parlamentariska
kommittén ”House of Commons Environmental Audit Committee” i en rapport 2008 (min
översättning):
”Vi tror att personliga utsläppsrätter har potential att minska utsläppen mer än gröna skatter.
Personliga utsläppsrätter skulle kunna garantera en minskning av utsläppen eftersom det
sätter ett tak för mängden fossila bränslen som kan användas, istället för att försöka minska
efterfrågan. Dessutom skulle personliga utsläppsrätter kunna vara effektivare än prissignaler
från gröna skatter i att skapa incitament för beteendeförändring och få människor
engagerade i att minska sina utsläpp. Det är också möjligt att ett väl förklarat system med
personliga utsläppsrätter skulle tas emot bättre och accepteras i högre grad än gröna
skatter, eftersom många skulle gynnas av det, till skillnad från skatter som bestraffar alla
hushåll (EAC 2008, s 3).”
2
Degree
Student essay