dc.contributor.author | Hultberg, Anders | |
dc.date.accessioned | 2015-12-03T12:58:55Z | |
dc.date.available | 2015-12-03T12:58:55Z | |
dc.date.issued | 2015-12-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41247 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Dagens skola är ett ämne som ofta debatteras, och det finns olika förslag och åtgärder för att lösa den påstådda krisen som den svenska skolan drabbats av. En röst som saknas i debatten är lärarnas. Jag har därför valt att i denna studie intervjua lärare för att se hur just lärare upplever begreppet yrkesstatus. Syfte: Studien syftar till att undersöka hur lärare definierar yrkesstatus, vilka konsekvenser en ökad eller minskad yrkesstatus har på dessa upplevelser samt hur lärarna upplever att politiska förändringar påverkar deras yrkesstatus. Metod: Jag har med hjälp av intervju gjort en kvalitativ undersökning för att på så sätt på gå djupet när jag pratar med lärarna för att få fram deras egna upplevelser. Materialerat har sedan tematiserats utifrån tre kategorier för att skapa en genomgående röd tråd.
Resultat: U ndersökningen kom fram till, i samstämmighet med forskningen, att lön och utbildning spelar stor roll för den förvärvade yrkesstatusen. Samhällets syn på lärares bestämmer yrkets tillskrivna status medan vilka kunskaper och arbetsuppgifter som läraryrket besitter och utför spelar roll i relationen professionallisering och yrkesstatus. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | yrkesstatus | sv |
dc.subject | läraryrket | sv |
dc.subject | profession | sv |
dc.subject | professionalisering | sv |
dc.title | Vad innebär yrkesstatus? Fem gymnasielärares syn på lärares yrkesstatus. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |