dc.contributor.author | Englund, Alexander | |
dc.date.accessioned | 2015-12-08T12:02:25Z | |
dc.date.available | 2015-12-08T12:02:25Z | |
dc.date.issued | 2015-12-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41300 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Du redogör med ett par meningar för kunskapsläget för det ämne du har valt att skriva uppsats om.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur kvinnliga karaktärer porträtteras i 2013 års bäst säljande speltitlar. För att svara på syftet har jag valt att ställa frågorna
1. I vilken utsträckning förekommer kvinnliga karaktärer i spelen?
2. När de finns, hur framställs de?
Metod: Studien använder sig av en kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag, materialet som analyseras är spelgenomgångar av fyra tv-spel som laddats upp på YouTube.
Resultat: Resultatet visar en ökning av antalet kvinnor i förhållande till män som finns i tv-spel och visar att det finns tendenser som bryter mot den rådande normativa bilden av femininitet och skönhetsideal, men dessa förekommer i väldigt liten utsträckning i förhållande till de stereotyper som funnits av tidigare forskning. Kvinnan används fortfarande huvudsakligen som ett objekt för den manliga blicken men visar på en konkret förändring i hur kvinnan porträtteras då hon inte längre kan beskrivas med endast en idealtyp utan har fått mer nivåer och nyanser än den tidigare forskningen funnit. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Genus | sv |
dc.subject | tv-spel | sv |
dc.subject | femininitet | sv |
dc.subject | stereotyper. | sv |
dc.title | Att bryta mönster. En kvalitativ studie av hur kvinnor porträttseras i tv-spel. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |