Visa enkel post

dc.contributor.authorAlbibsson, Adam
dc.date.accessioned2015-12-08T13:40:27Z
dc.date.available2015-12-08T13:40:27Z
dc.date.issued2015-12-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41308
dc.description.abstractBakgrund: Genom en översikt av forskning i Sverige som behandlar sponsrade läromedel kan man konstatera att detta är relativt outforskat. Den forskning som existerar behandlar till mestadels producenters, av sponsrade läromedel, partiska beskrivning av fakta för att tjäna deras egna syfte. Syfte: Syftet med denna studie är att genom teorin om erbjuden och påbjuden mening samt semiotiken granska hur och vad två sponsrade läromedel för gymnasiet förmedlar information. Utifrån detta syfte kommer frågeställningen att vara: Hur är läromedlen utformade? Hur förhåller sig läromedlen till Konsumentverkets policyprogram gällande sponsring i skolan? Hur förhåller sig läromedlen till de, enligt läroplanen, förmedlade kraven? I vilken utsträckning är läromedlen konstruerade utefter erbjuden och påbjuden mening? Metod: I studien granskas tryckta läromedel, ett ifrån Svenskt Näringsliv och ett ifrån Arena Skolinformation. Studien vilar på en idéanalytisk metod för att belysa vad för idéer producenterna förmedlar genom läromedlen samt hur dessa förankras i läroplanen och policyprogram gällande sponsring. Resultat: Resultatet av denna studie belyser en bristfällighet i läromedlens förankring i såväl policyprogram som läroplanen. Resultatet pekar även på samma brister som tidigare forskning, att materialen hellre förmedlar en version av verkligheten som tjänar deras egna syfte än en opartisk beskrivning av den. Dock visar denna studies granskning och reslutat på värdet av att applicera teorier om erbjuden och påbjuden mening i samband med semiotiken för att belysa huruvida läromedel erbjuder eller påbjuder mening till eleverna.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectErbjudensv
dc.subjectPåbjudensv
dc.subjectIdéanalyssv
dc.subjectSponsringsv
dc.subjectLäromedelsv
dc.titleVad är meningen? En studie om hur sponsrade läromedel erbjuder och påbjuder mening.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post