• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Individanpassad undervisning - en utopi? Ett ramfaktorteoretiskt perspektiv av gymnasieskolan.

Abstract
Bakgrund: Den svenska skolan har under de senaste decennierna präglats av ett antal reformer som förändrat förutsättningarna för verksamheten. Genom decentraliseringen har skolan fått ett förändrat huvudmannaskap, och styrs nu av ett statligt regelverk tillsammans med en kommunal budget. Genom det fria skolvalet kan elever och föräldrar även välja skola utifrån egna preferenser, vilket har gjort skolan till en konkurrensutsatt marknad. Det leder stundvis till intressekonflikter, där lärare och deras möjligheter att utföra sitt yrke kan hamna i kläm. Syfte: Denna uppsats undersöker hur lärare ser på möjligheterna att individanpassa sin undervisning enligt de föreskrifter som finns i läroplanen, givet skolans organisation idag och de reformer som skett under de senaste decennierna. Eftersom skolans organisation påverkar lärares yrkessituation undersöks även hur lärare ser på sin professionalitet och om den kan påverkas av de reformer som skett och de möjligheter att utforma sin undervisning som lärare får till sitt förfogande. Metod: Studiens metod är kvalitativ intervju, och lärare från både en kommunal och en privat gymnasieskola i centrala Göteborg har intervjuats, för att försöka skapa så stor variation i urvalet som möjligt givet uppsatsens tidsram. Materialet har sedan analyserats utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv. Resultat: Lärarnas sammantagna upplevelser är att det finns stora svårigheter att följa läroplanens mål att individanpassa undervisningen, då det saknas tid och resurser. Det gällde för bägge skolorna. Lärarna upplevde att ekonomin i huvudsak styr deras möjligheter, då det leder till stora klasser och mycket undervisningstid. Samtidigt finns ett visst upplevt tryck på dem som professionell yrkeskår från såväl föräldrar som ledarskapet, då det finns förväntningar på hur undervisningen ska fungera. I och med decentraliseringsreformen och skolans konkurrensutsättning har dessa aspekter fått inflytande över lärares vardag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41309
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_41309_1.pdf (264.2Kb)
Date
2015-12-08
Author
Andreasson, Julia
Keywords
Individanpassning
ramfaktorteori
decentralisering
brukarinflytande
konkurrens
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV