Show simple item record

dc.contributor.authorGöransson, Nils
dc.date.accessioned2015-12-09T11:59:47Z
dc.date.available2015-12-09T11:59:47Z
dc.date.issued2015-12-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41316
dc.description.abstractSyfte: Analysera tidningars påverkan på attityden gentemot läraryrket hos studenter. Det har i tidningarna skrivits mycket om läraryrket under de senaste åren och det är relevant att veta om vad tidningarna skriver om läraryrket har någon påverkan på individers syn på läraryrket. Frågeställning: Finns det något samband mellan vad media skriver om läraryrket och studenters syn på läraryrket? Är lärarstudenter mindre benägna att ta in negativ information om läraryrket från tidningar än andra studenter? Metod: Ett kvantitativt experiment genomfördes med 201 studenter. En enkät delades ut med en negativ artikel till en experimentgrupp och samma enkät delades ut till en kontrollgrupp men denna enkät hade ingen artikel. Svaren från grupperna jämfördes för att utröna om experimentgruppen blev påverkad av artikeln. Resultat: Inga signifikanta resultat fanns mellan grupperna oavsett om de genomfört experiment eller ej Slutsats: Förhållandet om att media påverkar studenter i deras syn på läraryrket styrktes inte i detta experiment.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectStudentersv
dc.subjectDeafnesssv
dc.subjectPrimingsv
dc.subjectläraryrketsv
dc.titleMedias påverkan på studenters syn på läraryrket- En experimentell ansats.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record