• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När information möter reklam. En innehållsanalys av gymnasieskolors hemsidor.

Abstract
Syfte Syftet med studien är att visa på hur marknadsföringen ser ut på olika skolor i Göteborgsregionen, och belysa skillnaderna inom denna marknadsföring. Huvudpoängen är att få ett jämförandeperspektiv på hur olika skolor marknadsför sig själva, och skolorna är utvalda efter kriterier om programutbud, geografisk placering och huvudmannaskap. Frågeställningar Hur marknadsför sig de valda kommunala och fristående skolorna? Vilka skillnader kan utläsas i denna marknadsföring, i förhållande till de riktlinjer som finns, och hur ser dessa skillnader ut? Metod Undersökningen är genomförd med manuella kvantitativa innehållsanalyser av skolornas hemsidor som primär metod. Genom dessa innehållsanalyser har sedan skolorna kategoriserats i olika kategorier för kommunikation, för att belysa vilken typ av kommunikation de huvudsakligen använder sig av i sin marknadsföring. Resultat Det verkar finnas ett samband i skolans uttalade profilering och hur skolan marknadsför sig, dock med vissa undantag. De allra flesta skolorna kommunicerar huvudsakligen utifrån antingen ett arbetsmarknadsorienterat perspektiv eller utifrån ett akademiskt orienterat perspektiv, vilket stämmer överens med en s.k. produktinriktad filosofi inom marknadsföring, där produkten (= utbildningen) är i fokus. Viss skillnad i huvudmannaskap kan också uttydas. Fristående skolor kommunicerar huvudsakligen utifrån arbetsmarknadsorientering, och kommunala utifrån ett akademiskt perspektiv.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41319
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_41319_1.pdf (244.3Kb)
Date
2015-12-09
Author
Lind, Jan-Erik
Keywords
Marknadsföring
gymnasieval
konkurrens
reklam
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV