• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att bestraffa och bekräfta feminiteter. Högstadietjejers syn på klassbunden femininitet utifrån internetfenomenet selfies.

Abstract
Bakgrund: Internetfenomenet selfies utgör ett vardagligt inslag i ungdomars liv, främst bland unga tjejer. Forskning har visat att användandet av selfies leder till upprätthållandet av genusstrukturer, annan forskning visar att selfies är en viktig aspekt för ungdomars identitetsskapande. Forskning om selfies har dock ej skett med fokus på klass. Syfte: Uppsatsen syftar till att göra en intersektionell undersökning av tonåringars uppfattningar om klassbunden femininitet utifrån internetfenomenet selfies. Detta görs utifrån följande frågeställningar: hur resonerar och uppfattar tonårstjejer i Sverige regler och normer för framställning av sig själva och andra via selfies? På vilket sätt kan användandet av selfies relateras till hur klassbunden femininitet görs och omförhandlas? Metod: Arbetet bygger på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem femtonåriga högstadietjejer i årskurs 9. Det insamlade materialet har analyserats utifrån ett empirinära och teorinära förhållningssätt till materialet. Resultat: Genom användandet av selfies kategoriserar respondenterna in sig själva och andra tjejer i olika sociala positioner baserade på deras femininitetsuttryck. Selfies fungerar för de tillfrågade tjejerna som ett medel för att bedöma sig själva och andra tjejer utifrån klassbunden femininitet där måttfull femininitet eftersträvas och framhävd femininitet tas avstånd från. Bedömningen sker via belöningar och bestraffningar. Jag anser att selfies bidrar till att klassbunden femininitet görs och till upprätthållandet av genusordningen. Undersökningen visar att ett intersektionellt perspektiv på genus och klass är gynnsamt inom denna typ av forskning. Den visar även att respektabilitet eftersträvas av unga tjejer via selfies. Jag anser att för ungdomar vardagliga praktiker som selfies är tacksamma att använda i diskussioner om genus och klass då jag tror att det för ungdomar är lättare att förhålla sig till denna typ av frågor om de utgår ifrån deras egna erfarenheter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41323
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_41323_1.pdf (421.4Kb)
Date
2015-12-09
Author
Johansson, Elin
Keywords
klassbunden femininitet
respektabilitet
selfies
normer
måttfull femininitet
framhävd femininitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV