dc.contributor.author | Simonsson, Rebecka | |
dc.contributor.author | Andersson, Louise | |
dc.date.accessioned | 2016-01-05T09:58:44Z | |
dc.date.available | 2016-01-05T09:58:44Z | |
dc.date.issued | 2016-01-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41400 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår uppsats är att undersöka uppfattningar och tolkningar hos sjuksköterskor och
undersköterskor gällande förmånssystemet på ett sjukhus inom offentlig sektor. Med hjälp av intervjuer ska vi se om det är på grund av bristen av kommunikation som inte förmånnsystemet utnyttjas samt kunna sänka den upplevda stressen genom förmånssystemet. Vidare vill vi även se över förmånssystemet och undersöka utvecklingsmöjligheterna.Vår studie genomförs på avdelning X på ett sjukhus inom offentlig sektor.
Tidigare forskning kring förmånssystem är begränsat och vi har därför koncentrerat oss på studier med liknande innebörd som exempelvis belöningssystem. Vidare så har vi identifierat teorier och tidigare forskning som påverkar upplevelsen av förmånssystemet. Vi har använt oss av det konceptuella ramverket arbetstillfredställelse som vi anser leder till välmående som förklaras ytterligare i ERI-modellen och detta fungerar endast i praktiken genom tydlig kommunikation mellan alla involverade parter. Vi blandar i teoriavsnittet teori, konceptuella ramverk samt tidigare forskning då dessa är tätt sammankopplade.
Denna uppsats har en kvalitativ ansats där vi först genomförde semi-strukturerade intervjuer med en Hr-strateg och en Hr- specialist för att få underlag för hur organisationen tolkar och upplever förmånssystemet. Därefter genomfördes semi-strukturerade intervjuer med tre
undersköterskor och tre sjuksköterskor på avdelning X för att se hur de tolkar och upplever
förmånssystemet. Empirin har kodats, tematiserats och analyserats utifrån medarbetarnas tolkningar och uppfattningar.
I resultatet ser vi stora skillnader mellan organisationen och medarbetarnas tolkningar och hur de upplever förmånssystemet på arbetsplatsen. Organisationen har en uppfattning om att medarbetarna har en tydlig bild över vart information finns att tillgå och vad som ingår i förmånssystemet, vilket är en uppfattning som inte stämmer överens med medarbetarnas upplevelse. Resultatet visar även att det krävs goda arbetsförhållanden och bra kommunikation för att de anställda ska kunna och vilja använda förmånssystemet som det är tänkt att nyttjas. I diskussionen presenterar vi bl.a att medarbetarna har svårt att se fördelarna med ett förmånssystem då de basala behoven inte är tillfredställda, med exempelvis stress som en faktor som påverkar välmåendet negativt. Vi diskuterar informations- och kommunikationskanaler samt intern marknadsföring som ett sätt att nå ut med förmånssystemet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | förmånssystem | sv |
dc.subject | arbetstillfredsställelse | sv |
dc.subject | Effort-Reward Imbalance model | sv |
dc.subject | välmående | sv |
dc.subject | informations- och kommunikationskanaler | sv |
dc.subject | intern marknadsföring | sv |
dc.title | KOMMUNIKATION OCH STRESS - EN STUDIE OM FÖRMÅNSSYSTEMET INOM SJUKVÅRDEN | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | eng |