Show simple item record

dc.date.accessioned2016-01-06T10:26:34Z
dc.date.available2016-01-06T10:26:34Z
dc.date.issued2015-12-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41419
dc.descriptionBrötz startades hösten 1993 och har bedrivit ideell konsertverksamhet utan uppehåll i snart 20 år. Jazzklubben har under dessa år huserat på olika scener runt om i Göteborg. Inledningsvis var det i konstnären Ingemar "Lolo" Funck Anderssons ateljé i Majorna (Gathenheilmska Ateljéern). Brötz tog sina första stapplande steg. Verksamheten flyttade efter två år in på Pusterviksbaren där man höll till fem år. 2000 flyttade Brötz in på Konstepidemin i stadsdelen Linnétaden. På Konstepidemin har Brötz flyttat runt på olika lokaler. Sedan 2008 bedriver Brötz konsertverksamhet paviljong 8 Konstepidemin.sv
dc.subjectFri improvisationsv
dc.subjectElektronisk improvisationsv
dc.subjectSolokonsertsv
dc.titleSolokväll på Brötzsv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorNilsson, Per Anders
art.typeOfWorkKonsertsv
art.relation.publishedInBrötz, Göteborgsv
art.description.workIncludedBrötz Solokvällsv
art.description.workIncludedBrötzsv
art.description.workIncludedPer-Anders Nilsson - filmsv
art.description.projectSolokonsert! En solokonsert är alltid en utmaning och det är alltid lika spännande att se vad som kommer att komma ut. Fick erbjudandet att framföra ett solostycke för elektronik på klubben Brötz i Göteborg av kuratorn/producenten John Holmström. Man kan förbereda en solokonsert på olika sätt: att komponera en form, att förbereda material, att inte förbereda alls. Vid den här konserten valdes det senare alternativet, att inte förbereda, eller snarare att inte planera för vad och i vilken ordning som saker skulle ske. Förberedelsen bestod i att dels bestämma vilka instrument som skulle användas och dels att spela/öva på denna kombination av instrument. På så sätt var inte konserten oförberedd, snarare var det mesta förberett i form ett aktivt val under förberedelserna att använda vissa de valda instrumentens inneboende möjligheter och även i viss mån samplat material som i än högre grad styr möjliga musikaliska resultat. Däremot förbereddes inte i vilken ordning saker och ting skulle ske. Detta innebär att man som lyssnare med stor sannolikhet skulle känna igen musiken som ”min” vid ett annat tillfälle, givet att jag valt samma instrument och material. Dock skulle sekvensen av det ljudande vara annorlunda. Något som påverkar är kontexten, och kanske mer i sådant här sammanhang med förhållandevis öppna improvisationer jämför med om man använder fixerat material. Den här kvällen rubricerades som ”Solokväll” och vi var fyra musiker som delade på två set, två och två.sv
art.description.summaryImprovisationssolokonsert på Brötz i Göteborg. Utgångspunkten är ett instrument, exPressurePad och en sequenser/effektenhet, en plats, ett sammanhang.sv
art.relation.urihttp://www.brotznow.se/#post281sv
art.relation.urihttp://www.brotznow.sesv


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record