• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”OM DU VET ATT VARA NÖJD, DÅ ÄR DU RIK ÄVEN OM DU ÄR FATTIG…” En studie av socioekonomiska faktorer och nöjdhet hos klienter i Backa

Abstract
Vi har gjort en komparativ analys av nöjdhet hos klienter inom ekonomiskt bistånd i stadsdelen Backa under åren 2001, 2003 och 2008. Vi har använt oss av resultat från brukarenkäter samt statistik. Syftet var att se om socioekonomiska faktorer kan förklara skillnader i nöjdhet. Våra frågeställningar var 1. Har resultatet i brukarenkäten förändrats i de tre resultaten från brukarenkäten år 2001, 2003 och 2008 och i så fall hur? 2. Vilka förändringar har skett i Backa vid samma år gällande socioekonomiska faktorer? 3. Vilka möjliga förklaringar går att finna i statistik för skillnader i nöjdhet? Resultatet visar att Backa förändrats gällande utbildningsnivå och inkomstskillnader. Den största skillnaden fann vi mellan år 2001 och 2003. Då sjönk betyget i brukarenkäterna samtidigt som den öppna arbetslösheten sjönk mer än vad vi förväntat oss. Vår slutsats är att dessa har ett samband. Antingen genom att arbetslöshet påverkar människors nöjdhet, eller genom att socialtjänstens krav har förändrats. Detta menar vi leder till missnöje som visar sig i resultatet från brukarenkäterna. Vi tror inte att det räcker med att socialtjänsten förändrar sin organisering för att få mer nöjda klienter, utan att även samhället måste förändras för att minska skillnader och ojämlikhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41530
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_41530_1.pdf (1.452Mb)
Date
2016-01-13
Author
Pettersson Lindberg, Alexandra
Kadir, Noradin
Keywords
Brukarenkäter, Backa, Nöjdhet, Ekonomiskt bistånd.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV