”OM DU VET ATT VARA NÖJD, DÅ ÄR DU RIK ÄVEN OM DU ÄR FATTIG…” En studie av socioekonomiska faktorer och nöjdhet hos klienter i Backa
Abstract
Vi har gjort en komparativ analys av nöjdhet hos klienter inom ekonomiskt
bistånd i stadsdelen Backa under åren 2001, 2003 och 2008. Vi har använt oss av
resultat från brukarenkäter samt statistik. Syftet var att se om socioekonomiska
faktorer kan förklara skillnader i nöjdhet. Våra frågeställningar var 1. Har
resultatet i brukarenkäten förändrats i de tre resultaten från brukarenkäten år 2001,
2003 och 2008 och i så fall hur? 2. Vilka förändringar har skett i Backa vid
samma år gällande socioekonomiska faktorer? 3. Vilka möjliga förklaringar går
att finna i statistik för skillnader i nöjdhet? Resultatet visar att Backa förändrats
gällande utbildningsnivå och inkomstskillnader. Den största skillnaden fann vi
mellan år 2001 och 2003. Då sjönk betyget i brukarenkäterna samtidigt som den
öppna arbetslösheten sjönk mer än vad vi förväntat oss. Vår slutsats är att dessa
har ett samband. Antingen genom att arbetslöshet påverkar människors nöjdhet,
eller genom att socialtjänstens krav har förändrats. Detta menar vi leder till
missnöje som visar sig i resultatet från brukarenkäterna. Vi tror inte att det räcker
med att socialtjänsten förändrar sin organisering för att få mer nöjda klienter, utan
att även samhället måste förändras för att minska skillnader och ojämlikhet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-01-13Author
Pettersson Lindberg, Alexandra
Kadir, Noradin
Keywords
Brukarenkäter, Backa, Nöjdhet, Ekonomiskt bistånd.
Language
swe