dc.contributor.author | Österberg, Anita | |
dc.date.accessioned | 2016-01-22T13:31:30Z | |
dc.date.available | 2016-01-22T13:31:30Z | |
dc.date.issued | 2016-01-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41617 | |
dc.description.abstract | Syfte: Undersökningen har tre syften. Det första är att undersöka hur pedagogerna på en kommunal förskola ser på och arbetar med verksamhets- och professionsutveckling i praktiken. Det andra är att undersöka pedagogers utvecklingsarbeten i förhållande till aktionsforskning och det tredje att studera vilken potential aktionsforskning kan ha för professions¬utvecklingen i förskolan.
Teori: För att ta reda på aktionsforskningen möjligheter och svårigheter i samband med verk-samhets- och professionsutveckling används i denna studie bl.a. organisationsteorier samt kun-skaps- och professionsteorier.
Metod: I undersökningen används aktionsforskning som forskningsansats. Då aktionsforsk-ning utgår från praktikernas egna behov, utgör pedagogerna och ledningen i den undersökta förskolan också själva undersökningsgruppen. Aktionsforskning är en kvalitativ forsknings-ansats vars syfte inte enbart är att leda till en förändrad handling i praktiken, utan också till att utveckla kunskap och förståelse om själva verksamheten och de sammanhang den ingår i. I denna interpretativa (tolkande) undersökning används relevant material i varierande former, så som intervjuer, enkäter, brev, observationer, samt dokumentation i form av loggboks- och mötesanteckningar och utvärderingsdokument.
Resultat: Resultatet visar att aktionsforskning kan anses ha potential till att stödja profes-sionsutvecklingen i förskolan. Undersökningen visar dock också att pedagogerna har behov av att utveckla en del färdigheter och förståelser kring processer som ingår i det systematiska kvalitetsarbetet på förskolan. Dessa verktyg är också viktiga i aktionsforskningssammanhang. Utöver ledningens ansvar att stödja och skapa förutsättning för utveckling i förskolan, så har undersökningen även visat att pedagogerna själva har ett stort ansvar i att kunna påverka och utveckla möjligheter till verksamhets- och professionsutveckling i förskolan, bl.a. genom att ta uppdraget kring vetenskaplig anknytning på allvar och det egna lärandet i sammanhang med professionsutvecklingen. Möjligen kan samarbetet på organisationsnivå behöva utvecklas och leda till större delaktighet och engagemang hos pedagoger kring utvecklingsarbeten i förskolan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Master | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT15 IPS PDA162:5 | sv |
dc.subject | aktionsforskning | sv |
dc.subject | verksamhets- och professionsutveckling i förskolan | sv |
dc.subject | kollegialt lärande | sv |
dc.subject | lärande organisationer | sv |
dc.subject | motstånd mot lärande | sv |
dc.subject | hållbar utveckling i förskolan | sv |
dc.title | Aktionsforskning i praktiken - Om förskolepedagogers möjligheter till professionsutveckling | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |