dc.contributor.author | Pohl, Maria | |
dc.date.accessioned | 2016-02-08T12:35:32Z | |
dc.date.available | 2016-02-08T12:35:32Z | |
dc.date.issued | 2016-02-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41803 | |
dc.description.abstract | I denna studie undersöktes poeters upplevelse av att skriva, och vad som gör skrivprocessen värdefull. Sju poeter, fyra män och tre kvinnor, intervjuades och materialet analyserades tematiskt. Tre teman framkom i analysen: Kontakt med sig själv, Kontakt med andra och Skaparglädje. Skrivandet hjälper poeterna att, med ordens tydlighet, utforska och bearbeta inre och yttre skeenden. Dikten skrivs först nära poeten för att sedan distanseras i ett redigeringsarbete. Skrivprocessen genomsyras av skaparglädje och en närvarokänsla. Poeten vill med dikten kommunicera både tankar och känslor. Skrivprocessen och den psykoterapeutiska processen verkar ha flera likheter. Det poetiska skrivandet bidrar till både avskildhet och gemenskap, samt närhet och distans till sig själv, andra och omvärlden. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Utforskande, närvaro och kommunikation - det poetiska skrivandets förtjänster | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |