dc.contributor.author | Ntwari, Theogene | |
dc.date.accessioned | 2016-02-10T08:39:43Z | |
dc.date.available | 2016-02-10T08:39:43Z | |
dc.date.issued | 2016-02-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41820 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Idag finns inga officiella krav på hur finansiella mål skall redovisas externt. Det har gett upphov till en stor diskrepans i hur finansiella mål kommuniceras mellan olika marknader och ses som en form av frivillig tilläggsinformation och består av en väsentlig del icke-reglerad information. Telekombranschen är en bransch där de finansiella målen kommuniceras mycket sparsamt.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa en djupare förståelse för vad årsredovisningens användare anser om frivillig informationsgivning av finansiella mål. Vidare att kartlägga hur den största aktören på den svenska telekombranschen, det vill säga TeliaSonera, kommunicerar sina finansiella mål externt.
Avgränsningar: Studien är avgränsad till att endast undersöka fenomenet i telekombranschen med TeliaSonera som specifikt fallföretag.
Metod: Tre kvalitativa intervjuer har genomförts, en med TeliaSonera vilka motsvarar producenter av årsredovisningen och två ekonomianalytiker vilka är årsredovisningens användare. Redan existerande teorier har används för att skapa en samlad bild över finansiella mål och den eventuella informationsasymmetri som uppstår om finansiella mål uteblir.
Resultat och slutsatser: TeliaSonera kommunicerar sina finansiella mål genom följande nyckeltal: CAPEX, EBIDA och utdelningspolicy. Studien bidrar med ökad kunskap kring att årsredovisningens användare inte värdesätter finansiella mål speciellt högt. Därtill bekräftar studien att ökad transparens leder till lägre finansieringskostnader men att tillväxt trots allt är den enkom viktigaste faktorn vid ett värderingsbeslut.
Förslag till fortsatt forskning: Det hade varit intressant att studera samma fenomen i någon annan bransch för att undersöka om man finner likartade resultat. Därtill finns det fler delar av frivillig informationsdelgivning som likaså hade varit av intresse att studera. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 15-16-10 | sv |
dc.subject | Finansiella mål, finansiella rapporter, ”voluntary disclosure”, frivillig information | sv |
dc.title | Finansiella mål i telekombranschen –En studie kring frivillig informationsgivning | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |