dc.contributor.author | Franklin, Carolin | |
dc.contributor.author | Nordin, Kim | |
dc.date.accessioned | 2016-02-10T14:20:31Z | |
dc.date.available | 2016-02-10T14:20:31Z | |
dc.date.issued | 2016-02-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41841 | |
dc.description.abstract | Examensarbete: 15 hp
Program: Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Höstterminen 2015
Handledare: Malin Sveningsson
Examinator: Marie Grusell
Antal ord: 14 674
Syfte: Att undersöka unga användares inställning till reklam på Instagram
Teori: Uses and gratifications, reklamforskning
Metod: Kvalitativ studie baserad på samtalsintervjuer
Resultat: Unga användare på Instagram störs inte så mycket av reklam på forumet. De är
medvetna om reklamen även om den i vissa fall kan vara svår att urskilja då Instagram
använder sig av native advertising. De unga användarna scrollar snabbt igenom
innehållet på Instagram dagligen och lägger inte någon större vikt vid reklamen utan
scrollar oftast bara förbi den. Dessutom fann vi att unga användare vanligtvis har två
konton på Instagram som de använder i olika syften. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | C941 | sv |
dc.subject | Instagram | sv |
dc.subject | reklam | sv |
dc.subject | kvalitativ studie | sv |
dc.subject | samtalsintervjuer | sv |
dc.subject | native advertising | sv |
dc.subject | riktad reklam | sv |
dc.subject | unga användare | sv |
dc.subject | banner blindness | sv |
dc.title | EN SCROLLANDE GENERATION En kvalitativ studie om unga användares inställning till reklam på Instagram | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |