dc.contributor.author | Gustavsson, Frida | |
dc.contributor.author | Olofsson, Evelina | |
dc.date.accessioned | 2016-02-11T06:46:50Z | |
dc.date.available | 2016-02-11T06:46:50Z | |
dc.date.issued | 2016-02-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41858 | |
dc.description.abstract | Examensarbete: 15 hp
Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet
Nivå: Grundnivå
Termin: Ht 2015
Handledare: Britt Börjesson
Examinator: Gabriella Sandstig
Sidantal: 45
Antal ord: 15660
Syfte: Undersöka hur journalister arbetar praktiskt med nyhetsförmedling på sociala medier samt deras uppfattning om arbetet.
Teori: Marknadsdriven journalistik, dagordningsteorin, nyhetsvärdering, gatekeeping, medielogik
Metod: Intervjuer med fem journalister från tre redaktioner.
Resultat: Studiens resultat visar att redaktionerna framför allt använder sociala medier för att få spridning på sina nyheter och för att leda in läsarna på hemsidan. Andra viktiga funktioner är att få bättre kontakt med
läsarna, att visa att man hänger med och att stärka sitt varumärke.
Gällande arbetsfördelning, strategi och rutiner är de tre redaktionerna i en utvecklingsfas där de kommit olika långt. Resultatet visar även att journalisternas syn på nyhetsvärdering på sociala medier ser olika ut
på de olika plattformerna. Informanterna var överens om att man kan publicera alla nyheter på Twitter men att man måste göra ett urval för Facebook och Instagram. På Facebook lägger man gärna ut nyheter
som kan skapa diskussion och formulerar ofta rubriken i form av en fråga eller citat. Instagram ses som tveksam som kanal för nyheter och fungerar mest som ett sätt att knyta an till läsarna genom “bakom
kulisserna”-bilder och liknande. Vidare visade resultatet att sociala mediers negativa aspekter framför allt handlar om kommentarerna då de är svåra att kontrollera och resurskrävande att moderera. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | C950 | sv |
dc.subject | journalistik | sv |
dc.subject | nyhetsförmedling | sv |
dc.subject | sociala medier, | sv |
dc.subject | nyhetsvärdering | sv |
dc.subject | medielogik | sv |
dc.subject | interaktivitet | sv |
dc.title | ”DET MODERNA TIDNINGSBUDET” En kvalitativ studie om nyhetsförmedling på sociala medier | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |