dc.contributor.author | Johansson, Frida | |
dc.contributor.author | Gustavsson, Jennifer | |
dc.date.accessioned | 2016-02-11T06:55:42Z | |
dc.date.available | 2016-02-11T06:55:42Z | |
dc.date.issued | 2016-02-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41860 | |
dc.description.abstract | Examensarbete: 15 hp
Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet
Nivå: Grundnivå
Termin och år: Ht 2015
Handledare: Gabriella Sandstig
Examinator: Malin Sveningsson
Sidantal: 47 sidor exkl. bilagor
Antal ord: 19 402 ord
Rapport nr:
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka förutsättningar som lärarna upplever i värdegrundsarbetet kopplat till elevernas teaterbesök, med särskilt fokus på kommunikativa möjligheter och begränsningar.
Teori: Tvåstegshypotesen, Användarforskning, Meningsskapande kommunikation,
Habermas offentlighet, Demokratiideal, Lazarsfelds medieeffekter
Metod: 10 stycken kvalitativa samtalsintervjuer med lärare
Resultat: De huvudsakliga kommunikativa begränsningar som upptäckts anknyter till lärarnas situation och kontext. Med anledning av skolans decentralisering och utvecklingen av New Public Management styrs skolan allt mer av effektivitet
som ideal och med mätbara resultat i fokus. Den hårda styrningen leder till att lärarna upplever att utbildningsuppdraget är prioriterat över fostransuppdraget.
Lärarna är negativa till denna förskjutning men tvingas samtidigt att anpassa sig.
Resultatet är att de får svårt att prioritera värdegrundsarbete i den utsträckning de önskar och ser behov av. Ur denna kontext växer de kommunikativa
möjligheterna fram. Lärarna delar åsikten att diskussion och reflektion kring värdegrundsfrågor främjar utvecklingen av demokratiska medborgare. Det finns
möjligheter för uppdragsgivaren Regionteater Väst att knyta värdegrundsarbetet till teaterföreställningarnas tema och erbjuda lärarna stöd i det arbetet genom att
själva diskutera och reflektera med teaterbesökarna efter föreställningen.
Resultatet visar även att lärarna har behov av att se tydligare kopplingar till hur teaterns tema kan knytas till läroplanen och utbildningsuppdraget för att det ska
finnas möjligheter att besöka teatern samt arbeta vidare med den i klassrummet efteråt. Vi rekommenderar två material till RTV – en inbjudan och en broschyr. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | C952 | sv |
dc.subject | Teater | sv |
dc.subject | Skola | sv |
dc.subject | Kommunikationsbehov | sv |
dc.subject | Demokrati | sv |
dc.subject | Värdegrundsfrågor | sv |
dc.subject | Målgrupp | sv |
dc.subject | Opinionsledare | sv |
dc.title | ”MER TEATER FÖR ELEVERNA” En kvalitativ intervjustudie om lärares kommunikationsbehov i samband med en teaterföreställning | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |