Lärarens demokratiska redskap mot våldsbejakande radikalisering: En studie vid skolverksamheter inom Statens särskilda ungdomshem
Abstract
Utbildningens och demokratins roll ses som viktiga i arbetet mot våldsbejakande radikalisering, på den globala arenan och i Sverige. Oavsett regeringens ambition att värna demokratin för att motverka våldsbejakande radikalisering, är läraren roll helt avgörande när det kommer till att bemöta våldsbejakande radikalisering i skolmiljön. Eleverna i skolan inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i riskzonen för radikalisering. Studien syftar att göra samtalsintervjuer med rektorer, lärare och en elev i skolan på två SiS-hem. Utifrån det ämnar uppsatsen till att undersöka hur skolpersonal förstår och realiserar läroplanens uppdrag kring demokrati och mänskliga fri- och rättigheter. Det kan användas för att urskilja några metoder och arbetssätt för att motverka anti-demokratiska budskap, och våldsbejakande radikaliseringstendenser, inom SiS skola. Studien har likväl beaktat tidigare forskning inom SiS, radikaliseringsprocessen och utbildning mot extremism och kommit fram till att ingen radikalisering sker inom de två skolorna, förutom emellanåt högerextremism. Däremot finns det stora anti-demokratiska utmaningar som riskerar att ta sig radikaliserande uttryck. Dessa motverkas främst inom SiS skola genom att öka kunskap, utveckla demokratiska förmågor och implementera demokratiska värderingar, samt vara en likvärdig, demokratisk och inkluderande skola.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016-02-11Author
Carlson, Fredrik
Series/Report no.
Globala utvecklingsstudier
2016:1
Language
swe