dc.contributor.author | Bernhardsson, Emma-Karin | |
dc.contributor.author | Henricson, Lina | |
dc.date.accessioned | 2016-02-16T12:48:30Z | |
dc.date.available | 2016-02-16T12:48:30Z | |
dc.date.issued | 2016-02-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41927 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie är att explorativt undersöka hur företrädare för socialtjänst
och psykiatrin ser på behovet av samverkan för att stödja barn till föräldrar med
psykisk ohälsa, samt hur och på vilket sätt samverkan sker mellan dessa
organisationer när det gäller aktuell målgrupp. För att svara på våra
frågeställningar valde vi att genomföra en kvalitativ studie som bygger på åtta
semistrukturerade intervjuer med professionella inom socialtjänst och
öppenpsykiatri. Vi har i denna studie utgått ifrån nyinstitutionell teori och
samverkansteori för att tolka och analysera vår empiri, även barnperspektivet har
varit en viktig utgångspunkt i vår analysprocess. Utifrån vårt resultat kan vi
konstatera av den samverkan som idag finns mellan öppenpsykiatrin och
socialtjänsten när det gäller barn som anhöriga i princip är obefintlig. En trolig
anledning till detta ligger i att behovet av samverkan har drivits fram av politikers
vision om en helhetssyn mellan psykiatrin och socialtjänsten men visionen har
inte brutits ner i specifika mål som går att realisera i verkligheten. Däremot
framkom en tydlig önskan om att hitta samverkansformer som tar till vara på
öppenpsykiatrins och socialtjänstens kunskap och kompetens och bidrar till en
helhetssyn på barnet som anhörig. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | barn som anhöriga, perspektiv, samverkan, socialtjänst, öppenpsykiatri. | sv |
dc.title | BARN SOM ANHÖRIGA Samverkan utifrån barnets bästa | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |