dc.contributor.author | Eliasson, Carina | |
dc.date.accessioned | 2016-02-19T12:14:27Z | |
dc.date.available | 2016-02-19T12:14:27Z | |
dc.date.issued | 2016-02-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41995 | |
dc.description.abstract | En betydande andel av skolsektorn har privatiserats sedan friskolereformen
infördes 1992. I denna uppsats undersöks dynamiken mellan genomförd politik
(policy) och åsikter (opinion) i friskolefrågan över tid och på kommunnivå.
Undersökningen sker utifrån termostatmodellen, som utarbetats av statsvetarna
Soroka & Wlezien. Modellen förutspår att medborgarna svarar med negativ
feedback när de fått tillräckligt med policy och vill dämpa reformeringstakten.
Termostatmodellen vilar på två ben; medborgarna reagerar på förd politik och
politikerna justerar efter opinionen. I uppsatsen granskas utifrån modellen hur
kommuninvånarna i Sverige svarat på den skolpolitik som förts mellan 1997 och
2012 och hur mönstret för policy-opinion i friskolefrågan i kommunerna sett ut.
Statistiska metoder med data från skol- och kommunstatistik samt de nationella
SOM-undersökningarna har använts. Studien granskar om kommuninvånarna
reagerar enligt termostamodellen och blir mer negativa till fortsatt privatisering när
etableringstakten av friskolor ökar och om inställningen till ökad privatisering är
mer negativ där friskolesatsningen varit större. Studien undersöker vidare om
politikerna anpassar policy-nivån till kommunmedborgarnas önskemål och om
kommuner där friskolesatsningen varit kraftig skiljer sig från de kommuner där
satsningen varit lägre. Uppsatsens vilar teoretiskt på policy-feedbackteori och
forskning kring policy-opinion som är en viktig del av demokratiforskningen.
Resultaten i studien visar att opinionen i materialet reagerar i enlighet med
termostatmodellen i det avseendet att den svarar på ökad utbyggnadstakt av
friskolorna genom att vilja justera ner ökningstakten. Däremot märks ingen policyreaktion
utan kommunpolitikerna fortsätter öka friskolesatsningen, möjligen saknar
politikerna redskap för en korrigering. Därmed ger mina data enbart stöd för ena
benet i termostatmodellen. Opinionen svarar på policy men policy har inte svarat
på opinionen. | sv |
dc.title | Kortsluten demokrati Samspelet mellan opinion och politik i friskolefrågan 1997 – 2012 | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |