FRÅN ANDRA SIDAN DEN JOURNALISTISKA MUREN En ny infallsvinkel till diskussionen om native advertising
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 HP
Program och/eller kurs: MK1500
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Höstterminen 2015
Handledare: Marie Grusell
Examinator: Orla Vigsö
Antal tecken: 96 123 (ink. blanksteg)
Syfte: Att bidra med en ny infallsvinkel till diskussionen kring native advertising som koncept
Teori: Uses and gratifications, mediernas kommersialisering, förtroendet för medierna
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer
Resultat: Resultatet visar att det på den kommersiella sidan finns en generellt sett mer positiv grundinställning till native advertising, men att respondenterna samtidigt är väl medvetena om flera problematiska områden med metodiken. Bilden är mångtydig och det märks att native advertising är ett nytt fenomen. Studiens resultat gör det tydligt att ett regelverk behöver utformas för att det skall gå att undvika de negativa aspekter som finns med native advertising.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016-03-01Author
Lööf, Lars
Keywords
Native advertising
textreklam
content marketing
journalistik
förtroende
kommersialisering
nyhetsmedier
medier
Series/Report no.
Kandidatuppsats
C955
Language
swe