• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medias makt? En empirisk studie om hur medias gestaltningar av miljöpolitik påverkar människors politiska engagemang

Abstract
Med den här undersökningen strävar jag efter att öka kunskapen kring hur medias gestaltningar av politik och politiker påverkar politiskt engagemang. Det råder skilda meningar inom forskningen om hur politiskt engagemang påverkas av medias gestaltningar. Tidigare studier har kommit fram till allt från att medias gestaltningar aktiverar misstro och cynism, att cynism utgör ett hinder för politiskt engagerade medborgare, som att människor kan vara både cyniska och engagerade. Utmärkande för forskningsfältet är att det inte finns en enhetlig definition av politiskt engagemang, utan har hänvisats till skilda saker såsom valdeltagande, aktivt politiskt deltagande, att bojkotta varor och att känna ett inre engagemang för samhället. I den här uppsatsen undersöks hypotesen att olika framställningar av en sakpolitisk fråga påverkar mang olika mycket. Med utgångspunkt i framingteorin och det politiska debattklimatet, har jag använt två olika sätt att framställa en miljöpolitisk nyhet - som en sakfråga eller som ett strategiskt spel om makt mellan politiska partier. Undersökningen genomfördes sedan i form av ett experiment med två grupper, för att kunna se i vilken grad framställningarna påverkade den beroende variabeln politiskt engagemang olika. Resultaten visade inga statistiskt signifikanta skillnader, men öppnade för nya frågeställningar inom området.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/42464
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_42464_1.pdf (698.2Kb)
Date
2016-04-15
Author
Berge, Amanda
Keywords
framingteorin
media- och kommunikation
miljöpolitik
strategigestaltning
politiskt engagemang
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV