Rapport av pilotstudien: Förskolan som resurs för barns välbefinnande och lärande
Abstract
I denna rapport redovisas en pilotstudie med syfte att undersöka förskolan som resurs för barns välbefinnande och lärande på kommunnivå inom Västra Götalandsregionen. I studien relateras barns välbefinnande och lärande till hälsa och hållbarhetsfrågor, med särskilt fokus på social och kulturell hållbarhet. Studien är finansierad av folkhälsokommittén 1 och har genomförts i samverkan med Institutionen och Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet och Västra Götalandsregionen (VGR), under hösten 2015 - våren 2016. I rapporten redovisar vi studiens bakgrund, design och metod samt resultat. Rapporten avslutas med en sammanfattning och reflektion. Studiens största bidrag är att den tydligt pekar ut viktiga områden att arbeta vidare med på kommunnivå alternativt att forska vidare om. På kommunnivå riktas resultaten fram för allt mot utvecklingsområden för förskolechefer och beslutsfattare att diskutera och ta ställning till. Exempelvis kan det handla om att lokalisera de barn som inte läses för varken hemma eller i förskolan, inte har tillgång till digital teknik eller inte har goda möjligheter att lära genom sina språk i förskolan.
Publisher
Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Collections
View/ Open
Date
2016-04Author
Kultti, Anne
Pramling Samuelsson, Ingrid
Harju-Luukkainen, Heidi
Keywords
barns välbefinnande
förskola
lärande
hälsa
hållbarhet
Publication type
report
Language
swe