Vilka hållbarhetsdiskurser går att identifiera hos fem olika företag inom verkstadsbranschen?
Abstract
Frågeställningen som leder denna uppsats är vilka diskurser kring hållbarhet som går att utläsa
i hållbarhetsredovisningarna från fem olika företag inom verkstadsbranschen. Syftet med
studien är att kartlägga hållbarhetsdiskurserna samt i och med det se hur företagen tolkar
hållbarhetsbegreppet utifrån konstruktionen av deras argument. För att utföra detta använder
studien en metod som grundar sig i Marianne Winther Jørgensen och Louise Phillips
diskursteori för att analysera diskurserna. Diskursteorin som används baseras i stor del på
tolkningen av ord som binds samman, ges mening och bildar en diskurs. Utöver diskursteorin kopplas forskning och teorier från andra forskare till empirin för att få en övergripande bild av de i analysen identifierade diskurserna. Analysen baseras på utdrag ur hållbarhetsredovisningarna och med hjälp av metoden identifieras ord, sedan sammansätts de till en helhet och tolkas. På så sätt har vi lyckats
identifiera fyra olika hållbarhetsdiskurser. Diskurserna som identifieras i analysen är:
1. Innovatören; driven av innovation och utveckling
2. Ekonomen; motiverad av ekonomisk vinst och strategiska fördelar
3. Superhjälten; värderar ansvar, hjälpsamhet och framhäver sina egna förmågor
4. Vårdaren; är engagerad och bryr sig om, visar omtanke i hållbarhetsarbetet
Studiens bidrar med att belysa hur hållbarhetsdiskurserna ser ut utifrån företags externa kommunikation. Diskurserna hjälper att se hur företagen vill framstå gällande hållbarhet.
Dessutom gör diskursanalysen oss medvetna om våra uppfattningar om hållbarhet, vilket gör
att vi kan ta ställning till resultaten av studien.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-05-11Author
Danielsson, Marika
Magbanua Calunod, Richen
Series/Report no.
Management & Organisation
16:06
Language
swe