• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilka hållbarhetsdiskurser går att identifiera hos fem olika företag inom verkstadsbranschen?

Abstract
Frågeställningen som leder denna uppsats är vilka diskurser kring hållbarhet som går att utläsa i hållbarhetsredovisningarna från fem olika företag inom verkstadsbranschen. Syftet med studien är att kartlägga hållbarhetsdiskurserna samt i och med det se hur företagen tolkar hållbarhetsbegreppet utifrån konstruktionen av deras argument. För att utföra detta använder studien en metod som grundar sig i Marianne Winther Jørgensen och Louise Phillips diskursteori för att analysera diskurserna. Diskursteorin som används baseras i stor del på tolkningen av ord som binds samman, ges mening och bildar en diskurs. Utöver diskursteorin kopplas forskning och teorier från andra forskare till empirin för att få en övergripande bild av de i analysen identifierade diskurserna. Analysen baseras på utdrag ur hållbarhetsredovisningarna och med hjälp av metoden identifieras ord, sedan sammansätts de till en helhet och tolkas. På så sätt har vi lyckats identifiera fyra olika hållbarhetsdiskurser. Diskurserna som identifieras i analysen är: 1. Innovatören; driven av innovation och utveckling 2. Ekonomen; motiverad av ekonomisk vinst och strategiska fördelar 3. Superhjälten; värderar ansvar, hjälpsamhet och framhäver sina egna förmågor 4. Vårdaren; är engagerad och bryr sig om, visar omtanke i hållbarhetsarbetet Studiens bidrar med att belysa hur hållbarhetsdiskurserna ser ut utifrån företags externa kommunikation. Diskurserna hjälper att se hur företagen vill framstå gällande hållbarhet. Dessutom gör diskursanalysen oss medvetna om våra uppfattningar om hållbarhet, vilket gör att vi kan ta ställning till resultaten av studien.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/43419
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_43419_1.pdf (675.8Kb)
Date
2016-05-11
Author
Danielsson, Marika
Magbanua Calunod, Richen
Series/Report no.
Management & Organisation
16:06
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV