dc.contributor.author | Norén, Claudia | |
dc.contributor.author | Synneby, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2016-05-11T13:35:54Z | |
dc.date.available | 2016-05-11T13:35:54Z | |
dc.date.issued | 2016-05-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/43421 | |
dc.description.abstract | Humankapital har blivit en allt viktigare resurs för organisationer då utvecklingen går mot en
mer kunskapsorienterad ekonomi. Medarbetarnas kunskap och förmåga kan därför, i linje med utvecklingen, skapa konkurrensfördelar för organisationer. Talent Management har
utvecklats för att möta förändrade krav på arbetsmarknaden samt för att ta tillvara på
medarbetarnas förmågor.
Syftet med den här studien har varit att få en ökad förståelse för hur organisationer arbetar
med Talent Management genom att studera tre organisationer verksamma inom två olika branscher, revisionsbranschen och tillverkningsbranschen. För att uppfylla syftet har studien haft ett deduktivt angreppssätt där tidigare teorier analyserats mot studiens empiriska information. Den teori som har använts består av tidigare studier om Talent Management samt managementlitteratur. Tillvägagångssättet var fem semistrukturerade intervjuer där merparten av informanterna har rollen som HR-ansvariga.
Studien har identifierat huvudfaktorer som förklarar revisionsbyråernas och tillverknings
organisationens praktiska arbete med Talent Management. Resultatet av studien visar att de
tre studerade organisationernas sätt att arbeta med Talent Management väl sammanfaller med
hur managementlitteraturen beskriver arbetet. De två revisionsbolagen har ett
tävlingsorienterat förhållningssätt till Talent Management eftersom det läggs ett stort fokus på att mäta medarbetarnas prestation. Genom prestationsmätning identifieras de medarbetare
som är mest talangfulla. Tillverkningsorganisationens förhållningssätt präglades å andra sidan av ett humanistiskt synsätt där alla medarbetare anses vara lika värdefulla. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Management & Organisation | sv |
dc.relation.ispartofseries | 16:04 | sv |
dc.subject | HRM | sv |
dc.subject | Talent Management | sv |
dc.subject | Employer Branding | sv |
dc.subject | rekrytering | sv |
dc.subject | utveckling | sv |
dc.title | Individen är källan till framgång - En studie om hur organisationer arbetar med Talent Management | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |