On-time till varje pris. En uppsats om säkerhet, rutiner och kommunikation på Landvetter flygplats
Abstract
Med dagens snabba teknologiska utveckling och framsteg, och med allt större press på lönsamhet och effektivisering, lämnas allt mindre utrymme för mänskliga snedsteg och misstag. Vad som tenderar att glömmas bort är människans påverkan och att medarbetarna styrs av många olika intressenter, däribland flygbolag, cheferna och passagerarna, där det kan bli en konflikt om vem dem ska prioritera.
Syftet med uppsatsen var att uppmärksamma hur ett marktjänstbolag på Landvetter flygplats arbetar med säkerhet och hur säkerhetsarbetet kan kopplas till företagets redan etablerade rutiner. Vi undersökte också hur personerna vi intervjuade kommunicerade med andra medarbetare på arbetsplatsen.
Det som identifierades var tre olika teman, säkerhet, rutiner och kommunikation. Det största hindret för att eftersträva säkerhet på Ground handlingen, marktjänstbolaget, är att det finns en tidspress som är starkt påverkad av personalbristen i organisation. Den indirekta påverkan på säkerheten är att medarbetarna konstant får ny information, och hur informationen kommuniceras, från både organisationen och flygbolagen och att rutinerna då bortprioriteras. Våra resultat tyder på att det skapades en intressekonflikt mellan den operativa verksamheten, som arbetar med On-time performance, och ledningen som anser att säkerheten är högsta prioritet. Den operativa verksamheten och ledningen är således löskopplade.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-05-11Author
Persson, Matilda
Mazloom, Sepideh
Keywords
Säkerhet
rutiner
legitimitet
MRM
kommunikation
Series/Report no.
Management & Organisation
16:03
Language
swe