dc.contributor.author | Almarales Gonzalez, Hector | |
dc.contributor.author | Stoltz, Mats | |
dc.date.accessioned | 2016-05-11T13:42:34Z | |
dc.date.available | 2016-05-11T13:42:34Z | |
dc.date.issued | 2016-05-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/43423 | |
dc.description.abstract | Ledarskap är ett ämne som diskuteras flitigt idag. Det kan utövas av individer i vardagen, det kan utövas på arbetsplatser och inom ideella organisationer. I denna studie har vi intresserat oss för lärandet av ledarskap. Forskningsfrågan som ställts
är hur man lär sig ledarskap och vilka element som är involverade i processen. Vi har tittat närmare på fem individer som jobbar, eller har jobbat i olika mellanchefs-positioner inom olika västsvenska industriföretag. Samtliga har erfarenhet från projekt- eller
tvärfunktionella grupper. Vi upptäckte redan vid ett tidigt skede av studien att inlärningsprocessen är invecklad. De vetenskapliga artiklarna visade på de många element som måste samverka med varandra för att ledarskapet skall frodas och växa fram.
Empirin och analysen visade på ett antal olika områden som har påverkat respondenterna i deras egen utveckling av ledarskap. Gemensamt är att respondenterna redan i tidiga år är med om händelser som format individen som ledare. Detta blir starten på en livslång process, en ”livets resa”. Vår studie visade att:
Tidigare erfarenheter i livet spelar en stor roll för att väcka intresse för ledarskap
Förebilder spelar en roll som inspirationskälla
Respondenterna har ett genuint intresse för medarbetarna och att utveckla dem
Faktorer inom organisationen påverkar lärandet, utvecklandet och ledarskapsstilen
Personliga egenskaper är viktiga som t.ex. egenmotivation, självbild,
självförtroende och tillit
Extroverta egenskaper hos ledare leder till bra kommunikationsförmåga
Det akademiska och det praktiska behöver mötas för att utveckla ledare
Ledaregenskaper har inte bara erhållits i arbetslivet utan samtliga respondenter är också ledare utanför arbetslivet
Vi har vidare kommit med förslag på ytterligare forskning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Management & Organisation | sv |
dc.relation.ispartofseries | 16:02 | sv |
dc.subject | Ledarskap | sv |
dc.subject | projekt och tvärfunktionella team | sv |
dc.subject | lärandet av ledarskap | sv |
dc.subject | ledarskap i unga år | sv |
dc.subject | ledarskapsförebilder | sv |
dc.title | ”Lärandet av ledarskapet inom dagens västsvenska industri” | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |