dc.contributor.author | Mårtensson, Annica | |
dc.contributor.author | Johansson, Emma | |
dc.date.accessioned | 2007-05-09T11:40:35Z | |
dc.date.available | 2007-05-09T11:40:35Z | |
dc.date.issued | 2007-05-09T11:40:35Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/4383 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Efter att ha studerat diverse litteratur, artiklar och avhandlingar som berör
prissättning av nya produkter, kan det konstateras att det finns en del forskning som handlar
om prissättning. I och med detta väcktes intresse att studera hur olika företag går tillväga för
att ta fram ett målpris på sina nya produkter. Prissättning av nya produkter har emellertid inte
fått lika stort utrymme i litteraturen då informationen som ges, snarare handlar om
prissättning i allmänhet och ger mindre vägledning om hur priset ska sättas på nya produkter.
Vidare är prissättning vid produktlanseringar intressant att undersöka då prissättning är en
viktig del av lanseringen. Dessutom är området engagerande, då litteraturen pekar på att
prissättningen är behäftad med många utmaningar och svårigheter samt att valet av pris kan
påverkas av dess syfte.
Syfte: Kartlägga hur fyra företag inom verkstadsindustrin arbetar med prissättning vid
lansering av nya produkter, det vill säga beskriva vilka aspekter de väljer att basera priset på
och varför.
Metod: Studien utgår från en kvalitativ ansats där fyra företag har studerats, med målet att ta
reda på hur de går tillväga vid prissättning av nya produkter. Enbart fyra företag valdes, då
undersökningen hade för avsikt att göra en djupgående studie, för att få en större
helhetsförståelse med hänsyn till tid och resurser. Urvalet av respondenter byggde på att de
har god insikt i företagets prissättning av nya produkter. Studiens primärdata baserades på
öppna individuella intervjuer, för att fram så mycket information som möjligt. För att erhålla
kunskap om prissättning vid lansering av nya produkter, användes litteratur från olika
universitets- och högskolebibliotek samt Internet. Litteraturen bestod huvudsakligen av
forskningsartiklar samt fack- och kurslitteratur.
Resultat och slutsatser: Studien på fallföretagen har med andra ord visat att prissättning vid
lansering av nya produkter sker med utgångspunkt i den kundvärdebaserade prissättningsstrategin.
Detta då den övervägande faktorn vid fastställande av målpris är kunders behov och
betalningsvillighet, vilket kan erhållas med utgångspunkt från diverse prisundersökningsmetoder. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-84M | eng |
dc.subject | Prissättning, nya produkter, lansering, produktutveckling, prissättningsstrategi, | eng |
dc.title | Prissättning vid produktlanseringar | eng |
dc.title.alternative | En fallstudie om hur företag går tillväga vid prissättning av nya produkter | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | |