dc.contributor.author | Grundberg, Carl | |
dc.contributor.author | Ivarsson, Oskar | |
dc.contributor.author | Nilsson, Andreas | |
dc.date.accessioned | 2007-05-09T13:07:52Z | |
dc.date.available | 2007-05-09T13:07:52Z | |
dc.date.issued | 2007-05-09T13:07:52Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/4385 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Prestationsmätning har under de senaste decennierna varit ett
hett debatterat område och kritik har framförts mot att förlita sig enbart på finansiella
mått i sin styrning. Det har lett till ett skifte mot en mer balanserad prestationsmätning
innehållande både finansiella och icke-finansiella mått, kallad integrerad
prestationsmätning. Ett grundläggande problem är att endast en liten del av forskningen
som bedrivits på området har varit fokuserad på små och medelstora företag.
Syften: Syftet med denna studie är att beskriva tillämpningen av PM hos växande och
stabila SMF. Denna beskrivning har vi för avsikt att jämföra med en teoretisk modell för
integrerad PM för att åskådliggöra eventuella gap mellan teorin för integrerad PM och
den praktiska tillämpningen. Ett delsyfte är att diskutera och utvärdera eventuella gap
mellan teori och praktik utifrån de karaktärsdrag som är specifika för SMF.
Metod: Genom kvalitativa intervjuer med ledningspersoner inom svenska små och
medelstora företag skapade vi oss en bild utav hur de använder prestationsmätning.
Denna bild ställdes mot en normativ teoretisk beskrivning utav prestationsmätning, varpå
gap åskådliggjordes. Dessa gap diskuterades utifrån situationsteorier och typiska
karaktärsdrag för små och medelstora företag.
Resultat och slutsatser: Vi har identifierat en rad gap mellan den teoretiskt framställda
idealbilden för integrerad prestationsmätning och den verkliga tillämpningen i svenska
små och medelstora företag. Gemensamt för de stabila företagen och de företag som
befunnit sig i tillväxt är att prestationsmätningen saknar en strategisk koppling, är
förhållandevis statisk och till viss del obalanserad. Dessutom fann vi att tillväxtföretagen
har en mer relevant prestationsmätning som i högre grad än i de stabila stimulerar till
förbättring. Faktorer som visat sig kunna påverka prestationsmätningens egenskaper är
externa krav, företagets storlek, tekniska hjälpmedel och företagets strategiska mognad.
Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att verifiera vår studie med en mer
kvantitativ studie. Det skulle ge ett underlag för att bekräfta eller förkasta våra slutsatser.
En annan intressant forskningsfråga är att gå in på djupet och undersöka huruvida de gap
vi identifierat beror på att prestationsmätningen är outvecklad och bristfällig eller om den
uppfyller de behov som finns för svenska små och medelstora företag. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-81M | eng |
dc.subject | Prestationsmätning, SMF, SME, PM, tillväxt, integrerad prestationsmätning | eng |
dc.title | Prestationsmätning i växande och stabila små och medelstora företag | eng |
dc.title.alternative | En studie av gapet mellan teori och praktik | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | |